Tråd: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)
Hejsan,
idag pratade jag med Bredbandsbolagets kundtjänst om min ZTE MF93D som ger halva hastigheten i jämförelse med Huawei E3276, E5776, E5172 samt E392. Med MF93D får jag runt 30Mbit/s ner och 12-15 upp med WiFi avslaget ansluten med USB-kabeln, på 2600MHz. Med de andra enheterna ligger jag på 60Mbit/s ner och 30Mbit/s upp, modemen direkt i datorn och trådlöst till de andra. Samma simkort osv i alla.
Sure, jag ringer in till Bredbandsbolaget och undrar varför. Den förra gav mig ännu lägre hastigheter, så den är utbytt - men den nya.
Jag förklarar ärendet och får snabbt svaret "MiFin ansluter inte till 2600MHz utan 900MHz.". Fel, helt enkelt, eftersom den är låst på 2600MHz och det står 2600MHz på nätinfosidan. Så jag ifrågasätter honom om den helt enkelt visar fel svar: "Ja". Jag fortsätter att berätta lite om hur det står och vad det visar osv, då säger han att han kan se i sitt system att jag är ansluten på 900MHz (vilket jag inte ens är), då frågar jag honom genast efter vilket cell-id jag är ansluten mot eftersom han kan se vilken frekvens jag är ansluten på. Ett tag senare "Nu har den hoppat över till 2600MHz" får jag till svar då.
Då återgår jag till frågan igen, varför hastigheten är halverad med MF93D i jämförelse med mina andra enheter, även fast jag är ansluten via kabel och har testat på olika platser osv. Svar "MF93D kan inte anslutas med kabel till datorn". Jag säger då att jag just nu sitter med den ansluten till datorn - han fortsätter dock mena att det inte går. Då hänvisar jag till en sida i manualen och han säger shit, vilken är det då som inte går att ansluta via kabel - jo, MF821D (ett modem) säger han. Påtalar detta för honom också, då fortsätter han att leta och kommer upp med E589, sure - har för mig att den inte kan ansluta via USB till datorn.
Hittills verkar han inte riktigt veta alls vad han pratar om utan behöver leta väldigt mycket och har gissat en del. Tyvärr är det dock inte slut där.
Jag frågar då hur det kommer sig och om det är något annat som kan vara fel? Svaret blir så givande som "det är bara så". Jaså, då förstår jag. Frågar om det är något problem de känner till, han ska tydligen ha hört om något liknande från när han jobbat mot Telenors kunder - med D-Link-routern och ett MF821D där kunden var ansluten trådlöst till routern och med modemet direkt i datorn. Inte speciellt jämförbart egentligen.
Det jag vill få ut med samtalet, är antingen att de avslutar abonnemanget eftersom de inte kan leverera en bra hastighet med den produkt jag fått i jämförelse med andra alternativt att de skickar ut ytterligare en MF93D för att se om det fungerar bättre.
Han skickar nu ut en ny efter jag frågade hur det kom sig att teknikerna uppenbarligen också ansett att det varit något fel eftersom jag får så pass markant högre hastighet med ett USB-modem och en annan MiFi i jämförelse med deras.
Det jag egentligen vill säga, är att jag hoppas verkligen att ingen som inte kan speciellt mycket om det här behöver prata med honom. Då hade samtalet tagit slut vid hans första svar och man hade inte kommit längre, tyvärr.
Jag tycker att detta visar på hur okunnig supporten är, även om de som han verkade ha jobbat där ett tag. Man borde definitivt kunna sina produkter och tjänster bättre än så, när man jobbar på den tekniska supporten. '
Gissa om han fick goda betyg på frågan om handläggarens kunskap i ärendet, i undersökningen efteråt
Jag vill säga att vi var trevliga mot varandra hela tiden, även om han nog tröttnade lite på mig och jag på honom - så höjde ingen rösten eller så, så bemötandet var bra. Det är mer okunskapen jag ville få ut. Det är nog inget fel på han själv utan den bristande utbildningen man får hos Transcom innan man ska börja bemöta kunder. Bör nog även tillägga att detta absolut inte är unikt för Bredbandsbolaget utan det låter ganska mycket så här hos andra operatörer också.
Behövde också skriva av mig lite, så ursäkta om det är rörigt eller så!