Din signalstyrka RSRP är påtagligt låg om det är så att modemet står så att signalen från masten 330 meter bort bör nå routern någorlunda bra. Om du ligger mellan två 2600 sektorer kan interferensen vara så hög att modemet föredrar att koppla upp på 900 där masten är en mil bort. Den masten kan ha en antenn riktad rakt mot dig utan att de två andra sektorerna stör.
Det knepiga är slutsiffran 2 i GCI, global cell id. Såvitt framkommit hittills bör detta vara en 900 cell, öven vid övergången till net4mobility. Emellertid, om masten nära dig bara har 2600 sektorer bör slutsiffrorna vara 1,2 eller 3.
Jag skulle ta datorn med modem och åka etthundra meter från 2600 masten och kolla, gärna i antennernas riktning. Sedan skulle jag göra samma på 900-masten så du får koll på PCi och GCI på de tre sektorerna på varje mast.
Vi har tidigare försökt klura på i vad mån sista siffran skvallrar om vilket band som används, se länk, men där tog jag inte med alternativet att en 2600 mast bara har ett band. På tele2s täckningskarta kan man zooma in och se om täckningen runt masten har färg för sextio eller åttio mbit/s. Det högre är 2600 (20 MHz bandbredd) och det lägre 900 (10 MHz). Skräp att modemet inte talar om bandbredden eller handet. Bäst upplösning får man med bredbandsbolagets täckningskarta ställd för inomhusbruk. Bredbandsbolaget är telenor som samkör alla 4G band med tele2.
Det vore mycket värdefullt om du utöver PCI, GCI också noterade RSRP, RSRQ och SINR vid olika avläsningar. Det får gärna bli tjugo stycken avläsningar så att vi får se spannet på SINR med Hilinkmodemet. Notera gärna hur långt ungefär från den andlutna masten.
http://www.mobilabredband.se/forum/topi … -2600.html
Beställde du modemet upplåst av Tele2? Är det tele2s mobile partner som ger SINR?
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.