201

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

Detta får jag på mitt E392

^LTESCINFO:444,15,2,20000

Med dessa värden

CSQ : 31   
Signal Strength : 100%   
RSSI : >= -51 dBm   
ECIO : -7 (RSRQ) dB     
RSCP : -65 (RSRP) dBm

Cell Information

MCC MNC :
RNC : 1B5 (437)
LAC : FFFE (65534)
Cell ID : 3704 (14084)

E3276 funkar inte det at kommandot mot.

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

202

Vid RSRQ -18 måste SINR vara ett negativt värde. Farten mycket låg.

Mimo rank är rankning index, ett av två lägen. Om över 20-30 i SINR så kan separata dataströmmar sändas. Annars blir det andra läget och diversity. Två borde stå för endast en dataström om RSRQ är dåligt, sämre än -12 dB. Här skulle man behöva mäta med modemet direkt i dator och en vanlig connection manager också för att se vad RSRP och RSRQ egentligen är. Och speed.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

203

Även utan ”Huntsman” går det att få fram signalvärden för t.ex ett E392:
Med ett E392 modem och Huawei Connection Manager får jag fram följande signalvärden för LTE-uppkoppling med modemet direkt i PC:n  (Windows XP):

AT^LTERSRP?        RSRP + RSRQ
AT^LTESCINFO?        PCI, SINR(kodat), MIMO rank ?, Bandbredd

AT-kommando ges mot modemets COM-port som i mitt fall alltid är en lägre än det som dashboard kör emot. Dvs Huawei Connection Manager ansluter t.ex på COM6 och AT-kommandon ges mot COM5
Troligen kan man utgå från den COM-port som Dashboardet listar som ”Application port” under ”Diagnostics”-fliken.

Alternativet är att via programmet ”USBDeview” (www.nirsoft.com) kolla exakt vilken COM-port som används för modem respektive ”PC UI Interface”.

AT-kommandon mot modemete kan ges via t.ex ”Putty” www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/

I mitt fall:
^LTERSRP: -119, -17

^LTESCINFO:135,24,2,10000

Operatör 3   (förmodat 800 MHz)

SINR-värdet från LTESCINFO har jag inte sett någon samstämmig beskrivning för; påståenden i olika diskussionsforum om en talserie 1-31 där första hälften utgör ett positivt SINR och den andra ett negativt eller talserie 1-25 där 21-25 utgör ett negativt värde ??

204

annars funkar windows terminalprogram att skicka at kommandon med mot modemet.

205

@Mark III

Tack för bra info. En sak som förvånar mig är att RSRQ värden här rapporteras så låga. Det innebär hög interferens. Signalstyrkan är samtidigt rejält svag och befinner man sig då i cellgräns fås en hel del interferens.

Nära  Lund finns både Tre 800 och FDD 2600, båda med bandbredd 10000. 2600 i mitten. PCI ger inte bandet eftersom sektorbeteckningarna är gemensamna. Det enda som skiljer är sista siffran i hexadecimala Global  cell id. Finns kommando för Cell ID? Har för mig att Telias i övrigt dåliga connection manager visar cell ID.

Går det att få fram mer info om angivelsen av SINR? Att jag är så angelägen kommer sig av att jag med annan utrustning som inte är Huawei ser att SINR fungerar som en "linjär" skala med hög upplösning då mottagningsförhållandena ändras. Lutningen är stark och därmed känslig. Upplösningen är bra vid både bra och dåliga mottagningsförhållanden.

RSRQ påverkas bl a av interferens men även  av cell-egen trafik och återger därför bara grovt interferens, i princip låg, mellan,  hög. Från -12 och nedåt brukar SINR vara dåligt, sämre än 5.

Går det inte att klara ut Huaweis sätt att ange SINR återstår den grova metoden att med fyra lika antenner kopplade till modem E392 respektive annan utrustning som visar (den tillverkarens proprietära) SINR göra ett stort antal registreringar.

Detta har nu blivit ett  viktigt och ännu inte uttömt sidospår i tråden om open firmware. Vi borde flytta över till redan öppnad tråd i frågan om AT-kommandon för Huawei.  Ska se om jag hinner senare idag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

206

Mark III skrev:

Även utan ”Huntsman” går det att få fram signalvärden för t.ex ett E392:
Med ett E392 modem och Huawei Connection Manager får jag fram följande signalvärden för LTE-uppkoppling med modemet direkt i PC:n  (Windows XP).

G-Man skrev:

annars funkar windows terminalprogram att skicka at kommandon med mot modemet.

Anledningen till att jag finner "Huntsman" och ROOter intressant är att det blir en lätt och portabel utrustning:
- Ett modem, t ex Huawei E392
- En USB-förlängning för modemet
- En TP-link WR703N flashad med Huntsman (OpenWRT)
- En PowerPack som ger 5V

Allt detta går att stoppa i fickan alt en ryggsäck och modemet hängandes runt halsen.
Med en mobiltelefon med WiFi anslutet till routern så har Du en komplett mätutrustning.

Sedan fattas ju vissa saker såsom SINR och PCI och kanske mera för att det skall vara en komplett mätutrustning, men det kanske går att fixa.

http://forumbilder.se/CFFST/r0012080.JPG?width=150

jonasolof skrev:

Vid RSRQ -18 måste SINR vara ett negativt värde. Farten mycket låg.

Mimo rank är rankning index, ett av två lägen. Om över 20-30 i SINR så kan separata dataströmmar sändas. Annars blir det andra läget och diversity. Två borde stå för endast en dataström om RSRQ är dåligt, sämre än -12 dB. Här skulle man behöva mäta med modemet direkt i dator och en vanlig connection manager också för att se vad RSRP och RSRQ egentligen är. Och speed.

Signalvärdena med modemet direkt i datorn ser ut så här:

http://forumbilder.se/CFGLL/comviq.jpg

Modemet ligger på golvet via USB-förlängning på ungefär samma plats som tidigare.
Tyvärr kan jag inte mäta speed eftersom kortet är ett kontantkort utan pengar på.

Som sagt, detta var bara för att få fram värden - för surf skulle modemet givetvis placerats högre och i ett fönster mot masten.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

207

jerjo2 skrev:

- En PowerPack som ger 5V

Synpunkter kring powerpacket ?  Köpt var ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

208

Det finns power pack på Kjelke bl a

Men allt det där är hlt onödigt för med ZTE mifi MF93D såld men olåst via Telenor fås alla signaluppgifter inklusive SINR. Det enda som saknas är ranking index, RI.

En stor fördel med mifin är att man kan koppla in två antenner.

Batteritiden på mifin är mycket god.

Om jag använder en nokia 920 i wifiläge så kan jag läsa av mifins värden och nokian själv i field test läge visar neighbor cells. All info med två grejor, inga sladdar.

209 Senaste redigerad av jerjo2 (2013-09-15 09:17:29)

Jag har köpt min på eBay för ca 50:- sök på "2600mah powerbank".
Detta batteri räcker ca 1h anslutet till TP-linken.

Dock får man nog ta kapaciteten med en nypa salt - misstänker att denna angiven till  2600mAh istället är på ca 1000mAh.
Detta eftersom det tar 2h med 500mA laddström att få den fulladdad efter att den körts slut mha WR703N.

Har beställt ett kraftigare på 12000mAh, på eBay, för ca 100:-.

@jonasolof - Även E392 har två antennuttag - men visst, mifin är ju smidigare!

EDIT: Sedan finns det ju en ekonomisk aspekt också.
Modemet och PowerBank fanns redan i huset och för ca 150:- extra (TP-link WR703N) får du en "Mifi".

I nuläget klarar den nästan allt som den fabriksbyggda.
I en framtid fixar den, förhoppningsvis, precis samma sak, om Dairyman vill och kan.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

210

Mario skrev:

Detta får jag på mitt E392

^LTESCINFO:444,15,2,20000

Med dessa värden

CSQ : 31   
Signal Strength : 100%   
RSSI : >= -51 dBm   
ECIO : -7 (RSRQ) dB     
RSCP : -65 (RSRP) dBm

-----

.

Vid 20 MHz bandbredd ska RSRQ vara (med absoluta tal) RSRP-RSSI-20 vilket här ger 65-51-20= -6 vilket är omöjligt för även RSRQ ska bli ett tal över noll när det anges absolut, RSSI kan inte anges starkare e än -51 dBm. Om övriga värden stämmer så skulle RSSI vara 65-X-20=7; X=38. Den extremt höga signalnivån och det goda värdet på RSRQ bör ge högsta möjliga värde på SINR varför då 15 skulle vara ett maxvärde. Emellertid, 15 kan möjligen vara högsta CQI steg för CQI-serien går i sexton steg på i från 0-16. Å andra sidan kan CQI inte vara negativt. Emellertid tror jag att det måste finnas lite trafik för att CQI ska rassla upp. 

Modemet skickar inte SINR till basstationen utan ett på SINR grundat Channel Quality Index, CQI, som utgör en anvisning för hur pass mycket amplitudmodulation som kan läggas in i signalen. Amplitudvariationer kan bara tolkas om signal/brusförhållandet är mycket gott.

Jag vet att e392 har två antennuttag. Det är därför man kunde ansluta yttre antenner till E392 och ZTE MF93D och få en serie jämförelser mellan huaweis och ZTEs SINR värden så att Huaweis siffror kan översättas till vanliga SINR i dB.

På sid 20 i bif länk ses samband mellan SINR och CQI stegen

http://kang.nt.e-technik.tu-darmstadt.d … _part2.pdf

Se även fig på sid 38 som visar DL fart vid olika SINR. Notera att enbart mellanfartsmodulation 16QAM anges. Se hur snabbt DL fart ändras när SINR ändras från 2-14 dB. Vid bättre SINR tar 64QAM över.

Men att Huawei direkt visar CQI är bara en hypotes. Kan vara en annan parameter också, t ex MCS. Eller förmodligen någon trasslig kodning.

Edit: en annan rysk sida

http://www.gsmforum.ru/archive/index.ph … -p-10.html

anger

на Мегафоне он как-то странно прыгает - то 0-1, то 24-25 по упомянутой Вами АТ-команде
Просто он кодируется хитро: 25 - это -1 дБ, 24 соответствует -2 дБ и т.д., до -5 дБ.

Quote: Om man använder det av er nämnda AT-kommandoet /LTESCINFO/ hos Megafon hoppar värdena konstigt än mellan 0-1 och än mellan 24-25.
(Av mig utökat) svar: Det är bara så att de kodas illmarigt. Från 0 till 20 är det de positiva SINR värdena i klartext. 25 motvarar -1 dB, 24 motsvarar -2 dB, 23 motsvarar -3 dB, 22 motsvarar -4 dB och 21 motsvarar -5 dB.

Detta är alltså med operatören Megafons connection manager och så kopplar man till kommandot LTESCINFO. Operatören Yota verkar ha en connection manager för E392 som visar SINR direkt om man går efter den text som föregår den citerade passagen.

Således skulle Huawei ha en range på SINR från -5 till +20 dB. Varje tillverkare kan ha sin egen. ZTE har max på 30 med ett qualcomm chip och AVM på 40 men det är med ett Altair wireless chip.

211

Så här ser det ut i connection managern efter jag lekt lite med den.
Lite sämre värden idag med moln och regn.
Om jag tolkar det rätt och värderna stämmer.

http://consolemods.se/tmpfiles/netstatus.png

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

212

Snyggare. Kan du få in LTESCINFO också?

Kan någon testa detta kommando:

AT^CSNR

Se MDMA ny version som tar upp detta kommando som funnits länge.

http://mybroadband.co.za/vb/showthread. … TE-Modems)

Edit´: Kommandot ger nog bara 3G parametrarna RSCP och EcIo - eller möjligen RSSI och EcIo, på samma sätt som Dlink DWR923

Men återigen angående mifin mf93d och huaweimodem: bäst nytta av parametern SINR får man om den uppdateras mycket snabbt vilket är fallet med ZTE mifin. Bra om man t ex kollar bästa platsen att placera den på.

213

Funkar ROOT med Hilink E3276? Det modemet ger SINR i connection manager:

http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p53339

Det vore värdefullt att se vad LTESCINFO ger där.

214

Ja, det skall det göra - http://ofmodemsandmen.com/supported.html

Tyvärr så lär ju inte hjälpa eftersom menyerna ej är anpassade för detta, ännu.
Vi får försöka få till detta med dairyman.

Tech Blog of Sweden

215

Såg att flera ZTE modem var listade. Mifin MF93D är inte med men går att köra som usb modem med samtidig åtkomst över wifi. Lockande att testa om det går att köra AT kommandon. Mifin visr redan SINR men jag vill komna åt mer info, bl a a Ranking Index (mimo eller ej)

216

Kan du se SINR utan att ansluta dator, direkt i display?
Eller är det endast när routern går som modem via USB?

Tech Blog of Sweden

217

Det är möjligt att ROOT räknar ut RSRQ fel därför att man inte tar hänsyn till antalet resource blocks för en given bandbredd på LTE. RSRQ är inte samna sak som EcNo i 3G. Där är det enkelt. EcNo är skillnaden mellan RSSI och RSCP. Så om RSSI är -65 dBm och RSCP -75 dBm så är  EcNo -10.

Med tanke på de värden som visats för RSRQ med ROOT och Huaweimodem verkar det som om man räknar ut RSRQ på samma sätt som EcNo. Men då blir RSRQ 18 steg för negativt vid tio MHzbandbredd och 20 steg för negativt vid 20 MHz bandbredd. Ett visat värde på RSRQ om -26 dBm ska egentligen vara -6 på 2600 med 20 MHz bandbredd.

Aber, RSRQ värdena visas dessutom i underkant vilket är troligen beror på att RSSI egentligen är bättre än vad som visas - eller RSRP mer negativt. Tar man hänsyn till bandbredden blir nu RSRQ ofta positivt  vilket skulle innebära att en del av helheten är större än helheten, således inte möjligt. RSRQ kan inte bli bättre än -3 dBm.

Därför finns det ingen anledning att beakta de RSRQ värden som ROOT visar. Rätt RSRQ kan bara fås fram om bandbredden är känd och det visas med kommandot LTESCINFO i sista position. Men vi vet ju att 18 ska dras bort vid tio MHz bandbredd och 20 vid 20 MHz. Sowieso blir det fel, för differensen mellan RSSI och RSRP är för liten; Rimlig RSRQ och värdet 18 eller 20 ryms inte i intervallet.

Dessutom är de värden på SINR som fås fram med kommandot efter vad ryssen skrev inte alls i överensstämmelse med vanliga skalor för SINR. Allt är således kaputt. Modemet mäter fel och resultaten redovisas med ännu mer fel.

Om EcNo:

http://www.slideshare.net/faraz_husain/ … i-ecno-cqi

218

jerjo2 skrev:

Kan du se SINR utan att ansluta dator, direkt i display?
Eller är det endast när routern går som modem via USB?

Om MF93D mifi:

Inte i mifins display, däremot över wifi på ipad eller med browser i dator när mifin är ansluten över usb kabel. Samma anvöndarinterface. Dessutom funkar mifin fortfarande som wifirouter för WLAN även när den är ansluten som USB modem.

219

Vill bara tacka de som bidragit i denna tråd! smile

Jag hade tur och fick tag i ett utgående startpaket från Telia innehållande E392 för 500:- på Kjell&Co.
Hade en TP-Link MR3420 liggande som jag drog in Huntsman på och det fungerar klockrent!

Har inte optimal mottagning på 4G här men får 30Mb/s ner och 10Mb/s upp. Det hela var mest ett litet test från min sida för att kolla förutsättningarna för ev. 4G på hemadressen.

Ska nu köra en vecka på kortet som följde med och se hur det känns i daglig användning och hur stabilt det verkar.

Huntsman/OpenWrt är ju underbart för en gammal nätverkstekniker som jag. Det finns hur många inställningar som helst att grotta ner sig i!  smile
Men i ärlighetens namn skall sägas att allt jag behövde ställa in för att få detta att rulla var APN förutom lokala nätverksinställningar. wink

220 Senaste redigerad av plun (2013-09-20 07:10:10)

svenix skrev:

Huntsman/OpenWrt är ju underbart för en gammal nätverkstekniker som jag. Det finns hur många inställningar som helst att grotta ner sig i!  smile
Men i ärlighetens namn skall sägas att allt jag behövde ställa in för att få detta att rulla var APN förutom lokala nätverksinställningar. wink

Jo det är skoj att roa sig med ROOter-firmwaret.

Manualerna på hemsidan räcker långt och sedan finns hela paketet med olika lösningar hos OpenWRT.

http://ofmodemsandmen.com/tutorials.html

http://wiki.openwrt.org/

Sen är det intressant att följa modertråden hos Whirlpool där det avhandlas det mesta och man ser hur andra har det ute i den stora världen. En härlig mix med nybörjarens problem till anvancerade diskussioner om olika funktioner inkl framtida utveckling.  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

221

Uppgraderade idag till Huntsman 2013-09-15.
Resultatet blir ständiga nedkopplingar, uppe i några minuter sedan startas modemet om pga ingen kontakt med internet...

Någon mer som råkat ut för detta?

222

Har kört Huntsman 2013-09-15 under några dygn och det funkar fint!
Gjorde dock en 30/30/30-återställning innan jag flashade om nu det kan ha betydelse.
Glömde först att ange APN - det funkade på 3G hos 3 men ej på 4G.

Kör med Huawei E392

Tech Blog of Sweden

223 Senaste redigerad av plun (2013-09-22 12:16:29)

jerjo2 skrev:

Har kört Huntsman 2013-09-15 under några dygn och det funkar fint!
Gjorde dock en 30/30/30-återställning innan jag flashade om nu det kan ha betydelse.
Glömde först att ange APN - det funkade på 3G hos 3 men ej på 4G.

Kör med Huawei E392

Jo en 30/30/30 bör man nog alltid göra första gången.

Sen stoppa i stickan i en PC och lås sedan till enbart 4G (med mobila klienten).  Funkar nog sedan i ROOtern smile

224

Mja, jag läste instruktionerna - efteråt - och vid uppdatering så skall man ej behöva nollställa.
Nollställning var endast nödvändigt vid byte från original till Huntsman.

Betr. växling 3G/4G så gör jag alltid detta via Huntsman och det har alltid fungerat på min WR703N.

Tech Blog of Sweden

225

jerjo2 skrev:

Mja, jag läste instruktionerna - efteråt - och vid uppdatering så skall man ej behöva nollställa.
Nollställning var endast nödvändigt vid byte från original till Huntsman.

Jo det var det jag menade med "första gången", sen behövs det inte.

Betr. växling 3G/4G så gör jag alltid detta via Huntsman och det har alltid fungerat på min WR703N.

Jo men växlingen har klickat för mig ibland och även med terminal-kommandona
http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p49253

Tycker det är enklare att låsa med mobila klienten.   

Hursomhelst så borde väl då även 4G funka för dig ?