Inspirerad av denna tråd så beställde jag en TP-link WR703N, via eBay, från Kina (ca 140:) - igår kom den hem.
Routern är en liten sak med måtten 6x6x2cm och har förutom trådlös uppkoppling även ett LAN/WAN-uttag som kan användas för trådad anslutning av datorer.
Den medlevererade nätadaptern hade en konstig stickpropp men det spelar ju ingen roll eftersom routern vill ha 5V, 2A med 4G-modem.
Nya adaptrar, för både 12V och 230V, är beställda.
Ursprungsmenyerna i rootern var på kinesiska men genom att följa guiden
så är den nu flashad med OpenWRT (Huntsman 2013-07-21).
Nu är man ägare till en ROOter!
Efter konfigurering av ROOtern, och utan att ange APN, så har jag endast testat med mobila kontantkort för 3G och med olika modem.
Skall även testa 4G senare med ett kort från 3 men har vid tidigare prov konstaterat att jag har dålig täckning - behöver därför antingen hitta en bra plats eller köra med yttre antenn.
De modem som testats är alla från Huawei; E392, E1550, E172 och E1820.
Modemen/routern fungerade med kontantkort från Fogg (3), Comviq och Halebop.
Däremot vägrades uppkoppling med SIM-kort från Telia och Telenor, beror antagligen på avsaknaden av inskrivet APN - det fungerar ju med mitt gamla Huawei D100.
Vill dock i nuläget ej skriva in APN eftersom det är smidigt med Autoavkänning när jag testar.
EDIT: Både Telenor och Telia fungerade givetvis efter att rätt APN skrivits in i ROOter.
Fann på en lösning för att köra Telenor och Telia-kort - en Androidmobil i läge USB-sammankoppling.
Med kortet monterat i min gamla ZTE Blade och en USB-kabel mellan telefon och ROOter fungerade det perfekt.
Med 4G-modemet Huawei E392 fås dessutom information om signalstyrka, anslutning mm, något som verkar saknas när 3G-modem används?!
Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden