176

Sv: Open WRT för TP link ger LTE modem full hastighet

nhu skrev:

Jag har ändå inte tillgång till 4G så E353 passar mej fint. Jag gick in i ROOTer med ssh och det är ju bekant (jag kör bara Linux på alla maskiner) men en hel del är minimerat på grund av minnesbristen så det tar tid att bekanta sej med systemet. Det jag närmast söker är drivrutinen för USB till Ethernet. Jag kollade in hur man lägger till nytt interface men det var inte så självklart hur det borde konfigureras för E353 (som är en Ethernetgrunka - inte ett modem - sett från ROOTer).

Jo kör du Linux på rubbet så är det här vaggan till allting dvs "upstream".

http://www.draisberghof.de/usb_modeswitch/

Sen knäcker man det mesta i deras forum.
http://www.draisberghof.de/usb_modeswitch/bb/

Kolla/sök lite men det här med HiLink är en knepig uppfinning och jag vet inte hur ett sådant modem hanteras.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

177

nhu skrev:

Jag har ändå inte tillgång till 4G så E353 passar mej fint. Jag gick in i ROOTer med ssh och det är ju bekant (jag kör bara Linux på alla maskiner) men en hel del är minimerat på grund av minnesbristen så det tar tid att bekanta sej med systemet. Det jag närmast söker är drivrutinen för USB till Ethernet. Jag kollade in hur man lägger till nytt interface men det var inte så självklart hur det borde konfigureras för E353 (som är en Ethernetgrunka - inte ett modem - sett från ROOTer).

Har du prövat att avaktivera HiLink? Fungerade för mig i alla fall.

http://blog.phoenixhaven.net/2012/09/11 … lup-modem/

.

178

Någon som har testat att aktivera loggning till extern sys log server?
Körde igång en Kiwi Syslog service på en Win7 dator I nätverket och pekade ut den för rOOtern, men Inga logger dyker upp I Kiwi konsolen...

179

Ny version och dairyman backar version eftersom "uppström"/openwrt strulat till det.

There is a new Huntsman release dated 2013-07-21.

There are no new features as this is a stability release.

It reverts back to an earlier OpenWRT revision just before the modeswitch system changed. Hopefully this will make the firmware more stable and remove the timing and switching problems we have encountered.

All routers work in this version, unlike the last build.

With the build more stable I can no concentrate on fixing up the SMS and adding new features. There is still 140K memory left on a 4meg router so some space is available for something new.

http://www.ofmodemsandmen.com

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

180

Dags för "Part 5" av den här roliga erövringen av routrar....  smile

http://forums.whirlpool.net.au/forum-re … ?t=2135188

--

181

Förlåt några basala frågor.

Kan du få ut bandbredd alt EARFCN?

Egna eller andra operatörers grannceller?

RSSI för annan operatör?

RSRP och RSRQ?

SINR? Kan den läsningen upprepas en gång per sekund?

Kan du låsa på band?

Några andra kul parametrar som ha med signalhanteringen att göra, t ex CQI eller Rank Index eller modulationsform i nedlänken?

Drömmen vore ett interface som visar RSRP och SINR som grafer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

182

Ingen aning egentligen mer än det jag ser inkl kan mäta, jag har inga trubbel där jag brukar befinna mig inkl att jag tagit reda på vad jag ska välja om jag beger mig till en viss plats, väljer då endera mitt privata Telenor abb eller Telia jobb abb.

Så här presenteras det iaf i ROOTer  ( kör just nu E392 eftersom jag ska ha med mig mitt E3276 till en stuga)

http://i.imgur.com/FEoUrCj.png

Låsningen av band funkar mindre bra men det spelar ju ingen roll eftersom man låser så enkelt med den mobila bredbandsklienten.

Slutligen är jag mest intresserad av mjukvaran i pryttlarna vi kör...  smile

183

Ok, tack för det. Samma värden som fås fram i huaweis connection manager således. Kan du skicka at-kommandon via terminalfunktion lätt?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

184

jonasolof skrev:

Ok, tack för det. Samma värden som fås fram i huaweis connection manager således. Kan du skicka at-kommandon via terminalfunktion lätt?

Jo och vad jag går efter är då i princip enbart signalstyrka samt RSSI.

AT-kommandon fyras av via ett eget gui.
http://imgur.com/xMGnkUL

Har testat dagens pryl som kommer att göra att några blir glada i en stuga vi ska till.

Senaste ROOTer installerat samt att jag då kör via en Telenor 3G-anslutning.

Masten syns på håll och det blir en 3 Mbits anslutning som är fullt tillräcklig för att förnöja några smartphones, paddor och ett par laptops.

http://i.imgur.com/6bZ3XtVl.jpg

185

snygg terminalfunktion

186 Senaste redigerad av jerjo2 (2013-08-14 07:58:38)

Inspirerad av denna tråd så beställde jag en TP-link WR703N, via eBay, från Kina (ca 140:) - igår kom den hem.

Routern är en liten sak med måtten 6x6x2cm och har förutom trådlös uppkoppling även ett LAN/WAN-uttag som kan användas för trådad anslutning av datorer.
Den medlevererade nätadaptern hade en konstig stickpropp men det spelar ju ingen roll eftersom routern vill ha 5V, 2A med 4G-modem.
Nya adaptrar, för både 12V och 230V, är beställda.

Ursprungsmenyerna i rootern var på kinesiska men genom att följa guiden
så är den nu flashad med OpenWRT (Huntsman 2013-07-21).
Nu är man ägare till en ROOter!

Efter konfigurering av ROOtern, och utan att ange APN, så har jag endast testat med mobila kontantkort för 3G och med olika modem.
Skall även testa 4G senare med ett kort från 3 men har vid tidigare prov konstaterat att jag har dålig täckning - behöver därför antingen hitta en bra plats eller köra med yttre antenn.

De modem som testats är alla från Huawei; E392, E1550, E172 och E1820.
Modemen/routern fungerade med kontantkort från Fogg (3), Comviq och Halebop.
Däremot vägrades uppkoppling med SIM-kort från Telia och Telenor, beror antagligen på avsaknaden av inskrivet APN - det fungerar ju med mitt gamla Huawei D100.
Vill dock i nuläget ej skriva in APN eftersom det är smidigt med Autoavkänning när jag testar.

EDIT: Både Telenor och Telia fungerade givetvis efter att rätt APN skrivits in i ROOter.

Fann på en lösning för att köra Telenor och Telia-kort - en Androidmobil i läge USB-sammankoppling.
Med kortet monterat i min gamla ZTE Blade och en USB-kabel mellan telefon och ROOter fungerade det perfekt.

Med 4G-modemet Huawei E392 fås dessutom information om signalstyrka, anslutning mm, något som verkar saknas när 3G-modem används?!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

187

Nirvana vore att få kontinuerlig uppdatering av RSRP och SNR, helst en gång i sekunden eller tätare.

188 Senaste redigerad av plun (2013-08-13 15:58:34)

jerjo2 skrev:

Med 4G-modemet Huawei E392 fås dessutom information om signalstyrka, anslutning mm, något som verkar saknas när 3G-modem används?!

Har själv bar kört med E392 samt E3276.

Sen här är listan på modem som man veterligen stöds, en bit ner.

http://ofmodemsandmen.com/supported.html

Att lägga in APN samt rycka ur och sätta i modemet är gjort på några sekunder. Ibland måste man boota om men oftast räcker det med att ta ur sätta i modemet med ny APN. (som man sparat), sen kollar man enklast i systemloggen så ser man om det händer något och modemet detekteras.

http://ofmodemsandmen.com/conmodem.html

Du kan sedan logga signalen via Modem > Network Status > Logging.

189

Björn Mork kommenterar de mysko felmeddelandena som kärnan spottar ur sig.

http://forums.whirlpool.net.au/forum-re … &#r246

dairyman writes...

Bjorn Mork, our driver expert, was puzzled by these notifications since the information they want to send is unknown and no one even knew how to decode them.

There are good news wrt this. An italian guy has taken the time to figure out what these modems try to tell us, and found that the strange protocol is plain AT commands. So every time you see that unexpected 01 notification the modem tries to send and unsolicited AT command. Most likely a signal status update.

And that also explains how Huawei intended them to be used. The fact that AT^NDISDUP (sometimes) work on the serial port is just by chance. The AT^NDISDUP command is supposed to be sent on the control channel embedded in the usbnet device, just like we send QMI commands to the QMI devices.

There is a new driver specifically for these modems in the works, replacing the standard cdc_ncm driver:
http://patchwork.ozlabs.org/patch/267656/

This driver exposes the embedded control channel as a /dev/cdc-wdmX device, just like the qmi_wwan driver, allowing us to send and receive the connection related AT commands on the channel the modem expect them.

This is likely to fix the Huawei NCM modems where there is no serial channel at all, or where AT^NDISDUP on the serial channel doesn't work. And for the rest, like the E3276, it will give us the unsolicted RSSI messages etc.

He did submit a patch to the NCM driver people to stop these from appearing but it never came down through OpenWRT. I will have to patch this by hand to stop them appearing.

Hmm, that patch went into Linux v3.10 so it should automatically be picked up by OpenWRT as soon as they move to that version.

Ska då vara löst med Linux 3.10 som kommer med nyare versioner av ROOTer.

190 Senaste redigerad av plun (2013-09-01 06:15:35)

dairyman summerar månaden.

Många måste lurka tråden eftersom Sverige ligger tvåa med nedladdningar.

Hilink får sig en känga och det diskuteras vidare i tråden.

And the stats line for August, a month of no releases and not much action.

2950 firmware downloads and 6650 unique visitors.

Not a great month but not bad considering I did nothing with the firmware for the month.

Hong Kong leads the country race by a slim margin over Sweden, followed by Malaysia, Russia, the USA and then Australia.

Russian had the largest bandwidth usage followed by Sweden.

There were 222 downloads of the E3276 firmware. Lots of people don't like the Hilink modems it seems.

The totals since the start of April when the firmware finally became useful are :

15400 firmware downloads and 30600 unique visitors.

Work is continuing on a new release and I have the scripts fixed to chose the correct Ethernet Adapter for hostless modems for any router and support for the automatic connection of the MF825.

I'm currently working on the cron overwrite problem and hope to get that done very soon. Once there a few changes and upgrades I'll make a new release and get things moving again.

191 Senaste redigerad av jerjo2 (2013-09-10 18:55:19)

jonasolof skrev:

Kan någon som kommer åt terminalläge testa med AT kommanot AT"LTESCINFO där " ska vara circumflex (tak). Det ska ge kodad info om SINR från Huaweimodem.

Jag har testat AT^LTESCINFO?
Svaret blir: ^LTESCINFO:252,23,2,10000 - kan du tolka det?

EDIT:
Signal Information
CSQ :15    
Signal Strength : 48%    
RSSI : -83 dBm    
ECIO : -13 (RSRQ) dB     
RSCP : -112 (RSRP) dBm

EDIT2: Operatör: 3

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

192 Senaste redigerad av pererikl (2013-09-10 18:01:38)

jonasolof skrev:

Kan någon som kommer åt terminalläge testa med AT kommanot AT"LTESCINFO där " ska vara circumflex (tak). Det ska ge kodad info om SINR från Huaweimodem.

AT^LTESCINFO?

^LTESCINFO:133,10,2,10000

OK

Signal Information
CSQ :23
Signal Strength : 74%
RSSI : -67 dBm
ECIO : -7 (RSRQ) dB
RSCP : -95 (RSRP) dBm

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

193 Senaste redigerad av plun (2013-09-12 20:17:43)

Ny version av Huntsman för ROOter smile

Battling against the odds and with great personal sacrifice there is a new Huntsman release dated 2013-09-15.

Translation : I finally got off my butt and did some work. smile

And, yes, it is dated in the future since I didn't think I'd have it ready this quick.

Features of this release :

The OpenWRT and Luci versions have been rolled back to the point that coltect's tests show the disappearance of the Luci 'can't connect' bug. This will hopefully get rid of the problem of the web interface suddenly being unavailable.

Hostless modems now select the correct Ethernet Adapter for the WAN so they will work correctly with all routers. No more editing the WAN to make them work.

The MF825 should now automatically connect after it is detected and the WAN is set up. This needs testing from someone with a MF825.

The problem of user defined cronjobs not surviving a router reboot has been fixed. This will only work if you define your cronjob using the System->Scheduled Tasks web page. Manually editing the cron file will not work.

For those routers that support it, you can, in the Modem->Connection page, disable the power to the USB port and have it remain disabled even after a router reboot. This can be useful for those using a powered hub.

Various 4G modems now appear as 4G in the Cellular Mode section of the Network Status page. This allows switching those modems to 4G.

The NCM messages spit out by the E3276 have been removed from the System Log.

Nothing really major here but it is a new release after a long delay. Besides, all the major features are already done. smile

Next up is an update of the web site to reflect all the changes that have occurred in the last few months.

http://ofmodemsandmen.com/

194 Senaste redigerad av jerjo2 (2013-09-13 06:57:55)

jerjo2 skrev:
jonasolof skrev:

Jag har testat AT^LTESCINFO?
Svaret blir: ^LTESCINFO:252,23,2,10000 - kan du tolka det?

EDIT:
Signal Information
CSQ :15    
Signal Strength : 48%    
RSSI : -83 dBm    
RSCP : -112 (RSRP) dBm

EDIT2: Operatör: 3

Har kommit fram till att första värdet, 252, i svaret på frågan AT^LTESCINFO?, är PCI.
Och tydligen skall 2:a värdet, 23, motsvara SINR på något vis.
4:e verkar vara bandbredd?

Tech Blog of Sweden

195

Låter rimligt. Vore bra med flera exempel på dessa koder plus uppgifter om RSRP och RSRQ så att vi kan se om SINR verkar samspela rimligt med RSRQ och RSRP.

Bandbredden OK. Tredje positionen kanske går att lista ut med fler exempel.

Att få fram SINR med huaweimodem är mycket angeläget.

196

Har gjort ytterligare mätningar enligt önskemål.
Mätutrustning: ROOter med Huntsman 2013-09-15, Huawei E392, oladdat 4G kontantkort från Comviq

Mätning 1 - utomhus

Signal Information
CSQ : 22    
Signal Strength : 70%    
RSSI : -69 dBm    
ECIO : -12 (RSRQ) dB     
RSCP : -97 (RSRP) dBm

AT^LTESCINFO?

^LTESCINFO:148,5,2,10000

OK

Mätning 2 - inomhus, modem upphängt

Signal Information
CSQ : 21    
Signal Strength : 67%    
RSSI : -71 dBm    
RSCP : -97 (RSRP) dBm

AT^LTESCINFO?

^LTESCINFO:148,7,2,10000

OK

Mätning 3 - inomhus, modem på golvet

Signal Information
ECIO : -14 (RSRQ) dB     
RSCP : -99 (RSRP) dBm

AT^LTESCINFO?

^LTESCINFO:148,7,2,10000

OK

Kanske skulle gå att påverka Huntsman-skaparen så att alla värden från AT-kommandot AT^LTESCINFO? samt PCI kommer in under signalinformation till nästa utgåva?

Är det något mera som saknas men finns tillgängligt?

Det finns en hel del att läsa om  LTESCINFO på ryska sidor, t ex denna: http://forum.ixbt.com/topic.cgi?id=17:45949-17 (översätt med Google Translate).
Ytterligare en sida: https://www.facebook.com/rfengineers/po … 4982766369

Tech Blog of Sweden

197 Senaste redigerad av plun (2013-09-14 07:42:21)

jerjo2 skrev:

Kanske skulle gå att påverka Huntsman-skaparen så att alla värden från AT-kommandot AT^LTESCINFO? samt PCI kommer in under signalinformation till nästa utgåva?

Jo "dairyman" som han kallar sig är mycket öppen för alla förslag, sedan finns det några till mycket kunniga i tråden om ROOter.

http://forums.whirlpool.net.au/forum-re … ?t=2135188   (första posten i tråden, lite rörigt forum smile )

Ta med länkarna för fördjupad info.

PS Dairyman är från Kanada så man kan välja tid när man postar så att han ser det snabbt DS

198

SINR är inte gemensamt definierat  i LTE-standarden så olika tillverkare kan ha egna definitioner. Men Qualcomm har åtminstone "normal" range i Galaxy S4 viasamsungs API.

Värdena ovan för SINR kan inte vara direkt i dB. För liten variation mellan 7 och 8. Den ryska tråden antyder att siffrorna anger intervall av SINR värde. Inger bestämt sagt. Ska läsa genom mer senare (läser ryska, men den här texten är svår, mycket innejargong).

Rf engineer länken handlar om EVDO, annan standard.

199

Gjorde en rad mätningar med ca 1 minuts mellanrum.

Signal Information
ECIO : -18 (RSRQ) dB     
RSCP : -104 (RSRP) dBm

^LTESCINFO:148,0,2,10000

^LTESCINFO:148,24,2,10000

^LTESCINFO:148,1,2,10000

Det varierande värdet på siffran som motsv SINR kanske beror på att modemet låg på golvet - får prova med bättre förutsättningar senare.

Tech Blog of Sweden

200

enligt denna posten så är det

^LTESCINFO      E       [4] Get PCI, SINR, MIMO rank and bandwidth for serving cell

http://forum.xda-developers.com/showthr … ?t=2396752

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)