G-Man skrev:använder du domännamn:port även via lan ?
eller enbart ip:port ?
saken är att ett domännamn bara kan styras mot ett ip nummer, tex det externa, eller ett internt.
dovado loopade ej dns bundet ip#wan från lan tidigare, dvs det går ej att komma åt lan ip(via dns) från lan.
för att komma runt det kan man i dovadon lägga in
dovado/lan/hosts
där kan man knyta ett lokalt namn till ip nr,
tex
kina1 192.168.0.111
kina2 192.168.0.112
osv
då räcker via lan att skriva kina1:88
även kamerorna kan knyta detta via upnp, och öppna egna portar.
vill två kameror ha samma adress så kommer sist startade kameran att äga den, så tex flera av samma märke kan krocka om båda vill ha tex tenvis:80
nästa fråga!
hur har du valt portarna ? vilka är det?
vissa portar är reserverade, gäller även ip nummer, vissa blir reserverade dynamiskt, är inte fritt val.
@G-man
Är lite snurrigt kanske men ska försöka förklara.
1. allt har fungerat förut så riktigt vad som hänt vet jag inte men börjar tro att det har med dovadorouter att göra.
Så här är det confat:
7 ip kameror olika fabrikat med fast interna ip med början på 192.168.0.10 sedan 11,12 osv upp till 16
I varje kamera så ät det inskrivet ett portnummer.
kamera 1 192.168.0.10 har portnummer 10 , osv samma med alla kameror
sedan finns dyndns.org domännamn som pekar på min router
I 4gr router så är tex port 10 styrd mot kamera 192.168.0.10 och lika på alla andra kameror.
har IPcam viewer pro där domännamn+ respective port är inskrivet vilke fungerar kalasbra och snabbt samt att jag kan se alla kameror direct och tillsammans I små förnster.
Internt.
så har jag genväg till tex 192.168.0.10 - Dlink 942 - fungerar
192.168.0.10 - fungerar med internt ip & domännamn
192.168.0.11 - Dlink 942 - fungerar med internt ip & domännamn
192.168.0.12 - Tenvis kines - fungerar med intern ip & domännamn
192.168.0.13 - Maygion kines - fungerar ej med internt IP men fungerar med domännam:13
192.168.0.14 - Dlink 942 - fungerar ej med internt ip - fungerar med Domännamn:14
192.168.0.15 - Tenvis fungerar med internt ip & domännamn
192.168.0.16 - Maygion - fungerar ej med internt ip - fungerar med domännamn:16
allt har fungerat så frågan är vad som hänt eller vad jag gjort...... nja... det jag har gjort är installerat om min pc ... men o andra sida fungerar det ej heller med annan dator.
vidare så böt jag router en kort stund I test syfte då jag provide lite olika hårdvarulösningar för att sedan byta tillbaka till 4Gr igen. det var efter det som bla D-link kamerorna började flippa ur.... dom funkar igen förutom 1 av dom 3 som jag resetade och har I skrivandets stund ej hunnit confa upp igen.
så jag får återkomma om hur vida den kommer att fungera efter ny config av den
Jag förstår att det är inte lätt att försöka hjälpa till då inte äns jag kommer ihåg riktigt vad som hänt eller I vilken ordning exakt ,hehe.... men hjälpen uppskattas
Sammanfattningsvis:
på dom kameror som ej fungerar med internt ip enbart så används domännamn:port och det fungera att komma åt dom från min dator internt
övriga kameror som fungerar med internt IP fungerar även med domännamn:port
Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice?
)