Hejsan, jag bumpar/lånar denna tråden för en relaterad fråga och hoppas det är okej :-)
Jag skaffade en E398 för 4G via Bredbandsbolaget/Telenor i slutet på 2012. Enligt supporten på Bredbandsbolaget var det meningslöst att ha 4G här eftersom jag är så pass långt från masten, men jag hade inga andra alternativ, så jag tog en chans. Med blandade resultat.
Har provat och mätt på nära nog alla platser i lägenheten och hittat två lägen som är hyfsat bra, båda i fönster med hyfsat fri sikt till masten. Under hösten (Sep-Dec) låg hastigheten på drygt 20 MBPS ner utan antenn, men från ungefär mitten av vintern har det gått ner till i snitt 7 MBPS, men med stora och snabba svängningar mellan djupa bottnar (0,1 MBPS) och höga toppar (30 MBPS). Jag försökte korrigera detta med ett par antenner, båda av enklare modell från Loh Electronics. Jag har dock fått besynnerliga resultat av båda och jag tänkte höra, främst, om ni kanske har någon aning om varför?
Den första antennen var en rundstrålande panelantenn för 4G, MIMO. Kopplar således in två sladdar från antennen i modemets båda ingångar. Den andra antennen var en budgetmodell av typ magnetfot, 4G, som tar upp en av ingångarna. Resultatet med båda antennerna är exakt likadant, och djupt förbryllande för mig: hastigheten ned sjunker som en sten, om än blir hyfsat stabilt, och hastigheten upp ökar som en raket och blir även det stabilt. Jag kan också notera att när jag ansluter antenn (oavsett vilken) landar signalstyrkan enligt routerns (Dovado 3GN) estimat på runt 80-90% och utan på 50-65% ungefär. Ligger hastigheten vid tillfället på låt säga 10 MBPS ned sjunker det nästan omedelbart till 2 MBPS ner när jag ansluter antennen, och upphastigheten kan öka från 0,5 MBPS till 4 MBPS samtidigt.
Jag har uteslutande använt mobilt bredband för hela hemmet genom router i åtminstone 2-3 år nu och har aldrig sett något liknande. Tvärtom brukar det vara ganska straight-forward - köp antenn, koppla in, svär över att det bara blir ett par MBPS snabbare, upprepa när flickvännen råkar kapa av antennsladden. Upphastigheten är för mig tämligen irrelevant så länge det är en hyfsad nivå, men nerhastigheten är viktig pga streaming osv. Därför är detta ett problem.
Vad jag inte riktigt förstår är vad jag gör fel. Jag ansluter antenn - hastigheten sjunker. Tar bort antenn - hastigheten ökar, men ej hållbar lösning. Några förslag från er experter?
PS: Jag noterar att hastigheten påverkas mycket pga värmen i modemet när jag kör utan antenn. Dvs det går ofta 20 MBPS eller mer från början, därefter sjunker maxhastigheten med tiden och några timmar senare maxar det kanske på 7 MBPS i takt med att modemet blir varmt. Och det blir verkligen stekhett. Stänger jag av, låter modemet svalna, och kör igång igen är det åter på 20 MBPS osv. Tänkte bara nämna detta FYI ifall det är relevant. Tenderar bli mycket svalare med antenn ansluten.