Tråd: DWR923 låser på Tele2SE trots att jag har Telenor
Hej,
jag har Telenor hemmalösning mobilt bredband stor och hemtelefoni fast pris. Jag har också en mobil, Sony Xperia Z pott med surf.
Problemet uppstod i midsomras. Plöstlig gick farten ner från över 50 mbit/s till mellan 5 och 9 mbit/s. Routern en DWR 923 tappade kontakten med nätet (röda lampor) När jag kollade i routerns menyer så ser jag att routern låser på Tele2SE och där står den. Omstart med routern låst till 900-bandet så får jag nu bara mellan 5 - 9 mbit. Samtidigt gick signalen till min mobil ner från tre till ett streck på signalstyrkan. Farten sjönk på samma sätt. Tar jag mobilen och går ut i omgivningarna så måste jag starta om radion dvs gå till flygläge och tillbaka för att jag skall få kontakt med nätet. Detta händer när jag befinner mig inom täckningsområdet för cellen 80311810. Befinner jag mig på annan plats så funkar mobilen perfekt. På två streck så får jag normalt över 30 mbit. Jag var på Sollerön i Dalarna i helgen och där hade jag mottagning på mobilen mellan 1 och 2 streck. Farten låg stabilt på över 35 mbit
Tar jag routern och åker till annan plats med ungefär liknande mottagning så får jag också bättre fart och det fungerar att ha radion inställd på auto. Farten på 900 bandet blir normalt över 40 mbit när jag har en signalstyrka på -75. Hemma har jag en signalstyrka på -68 och får ändå ingen fart.
När jag söker efter nät och har låst routern till 900 bandet så hittas inget nät överhuvudtaget. Ställer jag på 2600-bandet så hittas Telenor, Tele2 och Telia LTE och 3G.
Telenor säger att det inte är något fel. Jag har haft långa skriftväxlingar med supporten och de slutar alltid med att det fel jag beskriver inte finns eller så saknar det betydelse eftersom jag skall vara nöjd med 5 mbit när jag bor 3200 meter från masten. Jag ser masten från fönstret där routern står.
Allt fungerade i 10 månader med hög fart och stabil uppkoppling och när det sjönk över en natt så påstår jag att det uppstått något fel.
Finns det någon som har en idé om hur jag skall kunna komma vidare i ärendet eller som kan förklara för mig varför min router låser på Tele2SE när jag har ett Telenorabonnemang