Sv: olika fabrikat på kina kameror - kända eller okända
Kameran kan vara OK men problemet är vanligen programvaran. Jag använder inte Windows så alla specialprogram på CD är värdelösa. Det som fungerar är allting som går genom nätläsaren (Firefox, Opera eller Chromium). Även om det finns inbyggd rörelsedetektor så är den oanvändbar ifall man inte kan begränsa området som kollas. Detta på grund av kvistar som rör sej i blåsten (jag använder kameran utomhus inbyggd i egen låda). Också växlingar i solsken kan vara problematiska.
Ljud är för det mesta nånting som inte fungerar på grund av programvaran som antar att man har något Windowsprogram i andra ändan. Över Android har jag fått ljudet på Edimax att fungera - men dåligt med mycket avbrott.
Om det finns något fungerande Androidprogram så kan det kompensera för brister i annan programvara.
Jag ser att Tenvis har "digital zoom" vilket är lika med ingen zoom alls. Men det behöver jag inte heller. Däremot skulle rörlig kamera vara användbar. Video är inte nödvändig och fungerar uselt på grund av uselt mobilt bredband på torpet men FTP av Megapixelbilder har fungerat fint för Edimaxen och något jag vill att skall fungera. Minst Megapixel måste det finnas.
Trådlöst är onödigt eftersom man ändå måste ha en kabel för strömförsörjningen. Jag gör mina egna kablar av cat5e och löder in ström i samma kabel. Allting går ändå på bilbatteri + 5V stabilisator.
Sam hade en länk till en intressant kamera men avgörande är hur och om programvaran för Android och nätläsarna fungerar. Det får man inte reda på annat än att köpa eländet och testa själv. I värsta fall så är 1000 kronor bortkastade men nånting måste väl fungera på kameran ... Tycker man. Edimaxen jag nu har var billig och ger bra bild men den går inte att vrida.
@nhu
intressant det där med bilbatteri..... hur länge kan du köra kameran om den är på hela tiden? utan att ladda batteriet och hur laddas batteriet? med solcell eller dyligt?
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? )