Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?
Har tyvärr ingen vidare erfarenhet av signalmätning på 3G. Du kan testa Advanced Signal Status, GSM signal monitoring, RF signal tracker, Samsung service mode (för samsung smart phones).
Operatörskoden PLMN, t ex 24002 får man fram i många burkar, t ex MF93D, nokia 820/920,
samsung s3/s4., AVM6840. AVM och Nokia listar även grannceller och med AVM får man fram de andraoperstörernas celler också, både på akturlkt band och andra band m u a 900.
Det är bättre med operatörskod än med namn just pga skillnaden mellan 24002 och 24004 som careface nämnde.
Om en vecka kör jag Kalmar - Helsingborg T o R över Karlskrona och ska kolla var det finns Tre 4G 800. Har bara datasim för Tre. Det får bli koll i AVM 6840 för då ser jag alla celler som hörs, både Tre, telia och net4mobility.
Min förmodan att signalnivån på Tre räcker för tal är just en förmodan, har ingen egen erfarenhet av erforderluga signalnivåer. Men med den nivån och den datahastigheten borde det räcka. Tal är inte så babdbreddskrävande.
Har man problem med täckning inom sitt vanliga revir kan en dual sim telefon vara bra. Jag har en dual sim GSM enbart från LG som funkat mycket bra och köpte nyligen en 3G lur Alcatel one touch dual sim. Eftersom jag har ett belgiskt och ett telia kort i telefonen är det intressant att se alla de gånger det belgiska kortet roamar på andra nät än Telia. Den ny luren är en androidtelefon som i stort sett ser ut som en iphone 4. Det som saknas är Tre men det kanske går att ordna med en dubbelkortsadapter. Vore kul att ha telia, telenor och Tre i en telefon.