Tråd: Rekommendera billigt 3G-modem för användning med RT-N56U
Hej!
Jag sitter för närvarande utan fast uppkoppling, och kör tillfälligt med ett gammalt Huawei E220 anslutet till en Asus RT-N56U. I modemet sitter ett Telenor-sim med företagsabonnemang med maxhastighet 6 Mbit (tvillingkort). Samtliga nätverksanslutna datorer (både ethernet och wifi) samt iPad 2 uppnår som bäst 2 Mbit enligt speedtest/Bredbandskollen/TPTEST, vilket känns i lägsta laget.
På iPhone 5 (över 3G, ej wifi), med samma abonnemang, får jag konstant dryga 6 Mbit ner (ofta närmare 7), så 3G-täckningen i hemmet är fullgod.
Det känns som att mitt E220, trots att det ska klara 7,2 Mbit (uppdaterat till nyaste firmware), bara levererar ett par megabit. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom det trots allt är rätt gammalt?
Är det sannolikt att ett modernare modem klarar av att leverera högre hastighet (närmare 6-7 Mbit)?
Kan någon i så fall rekommendera billigast möjliga 3G-modem, som fungerar stabilt med RT-N56U, och som kan ge 6-7 Mbit/sek i praktiken, inte bara i teorin?
Är det mer sannolikt att ett "16 Mbit/sek-modem" kan leverera 6-7 Mbit, än ett "7,2 Mbit/sek-modem"?
De flesta (alla?) Huawei-modem som inte är 4G/LTE verkar ju vara enkla att låsa upp. Vad tror ni om exempelvis detta:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … and-p94800
Tacksam för svar!