Sv: Hitta sändarna
He-he, det vore nånting att kunna stålla upp en lag om sambandet mellan fart och kostnad. Men man kanske kan tillämpa den allmänna lagen om att smakar det så kostar det. Tyvärr har vi sedan Murphys lag som i korollariet om antenner säjer att köper man en dyr antenn så visar det sej att det funkar bättre direkt med bara modemet (min personliga tolkning av lagen om alltings jävlighet :-).
Nu är ju varje installation alltid unik - också ifråga om de egna preferenserna. Jag borde förstås ha tillagt att vi inte vid vårt hus har någon möjlighet att få 4G och att Tre är enda operatör med någon sorts signal på 3G. Samt att jag föredrar stabilitet framom hastighet. Tillfälligt kan jag komma upp till 8 Mbit/s med bara E392 i en plastburk i ändan på en USB-förlängning och det är relativt stabilt. Den närmaste masten hör till Tele2 men den är bakom ett högt berg och en massa skog så jag har bara 2G från Tele2, Telia och Telenor. Så jag misstänker jag får vänta på utbyggnad - möjligtvis 4G från Tre förrän det lönar sej att ens försöka med riktantenn. Och då måste jag ju veta vilket frekvensband som antennen skall vara optimerad för.
Mina personliga preferenser gör att jag inte ids sätta pengar på en mängd antenner bara för att testa ifall det skulle bli litet bättre. På grund av att det finns så många faktorer som inverkar så är det troligen nödvändigt att testa själv med olika system (antenner) för att kunna avgöra om det fungerar och vad som fungerar bäst. Berget gör också att eventuell störande signal från Tele2-masten försvagas vilket höjer kvaliteten på nyttosignalen från Tre.
En viktig poäng från den teoretiska utläggningen förtjänar att understrykas och det är att antennen inte nödvändigtvis måste förstärka nyttosignalen utan det är väldigt bra redan om den försvagar alla andra signaler som bara stör och försämrar signal/brusförhållandet. Så det är ingen idé att vara besviken om (de dåliga) mätinstrumenten visar på liten förbättring av signalstyrkan. Det avgörande är ju hastigheten och stabiliteten och dessa kan förbättras också fastän signalstyrkan försämras.
LTE är ju betydligt bättre också ifråga om vilka parametrar som används. Det är bara synd att vi har små möjligheter att att få tillgång till värdena på dessa parametrar vilket Jonasolof flera gånger helt förtjänstfullt påtalat. Men det är en politisk fråga - inte teknisk - och politikerna borde gå i skola för att lära sej hur det fungerar. Då kanske de skulle inse att det behövs lagstiftning som hindrar operatörerna från att mörka värdena på viktiga paramtrar för abonnenterna.