Tråd: ZTE MF93D
Hej, är det någon som testat den portabla WiFi-routern som nu finns hos Bredbandsbolaget och Telenor? Skriv gärna vad ni tycker om den!
Annars tänkte jag skriva ihop lite om den när jag får den i veckan från Bredbandsbolaget.
Jag beställde den med Bredband Snabbare för 99kr/månad, 100kr rabatt per månad för att vi redan har fast bredband där. Det är med 30GB data varje månad. Priset är vi helt nöjda med - 12 månaders bindningstid.
Snabbfakta om routern:
-Olåst
-Upp till 100Mbit/s
-Upp till 9 timars surftid på batteriet
-Upp till 10 samtida användare
Uppdatering 2013-05-28:
Nu har jag äntligen fått hem routern och den överraskar mig i snygghet och smidighet! Här är lite mer fakta om den
WiFi
-WiFi 2,4 eller 5GHz - ej möjligt att köra på båda samtidigt.
-Inställningsbar WiFi-prestanda sett till uteffekt - liten, mellan eller stor räckvidd
-DLNA-stöd med ett microSD-kort
-Länkhastighet på 300Mbps på WiFi och 40MHz
-Möjlighet till två samtidiga WiFi-nätverk
Annat
-Möjlighet att välja 4G-frekvens (800, 900, 1800 eller 2600MHz)
-CellID, PCI, RSRP, RSSI, RSPQ, SNR samt LTE-frekvens är möjligt att se information om i gränssnittet
-Använd routern som ett WiFi-kort till datorn om den inte har något inbyggt eller om du bara har lust
-Routern har två antennportar samt stöd för WPS
-Anpassar utseendet mellan Telenor och Bredbandsbolaget - sätter jag i ett simkort från Telia, 3, Telenor etc så blir utseendet blått Telenor-aktigt istället för grönt Bredbandsbolaget-aktigt. Likaså byts BBB-loggan ut mot en Telenor-logga.
Med i paketet
-Micro-USB - USB kabel
-Micro-USB-laddare
-Instruktionsbok
-Garantiinformation
Här är lite bilder!
Precis efter inloggning möts man av ansluta enheter.
Under enhetsinformation kan man se information om själva routern och komma direkt till några olika inställningar.
Tack vare den inbyggda porten för Micro-SDkort kan man lätt dela ut data, antingen genom att routern fungerar som ett USB-modem eller genom en webbaserad filutforskare.
Möjlighet att ställa in 4G-frekvens manuellt.
På nätstatussidan kan man se information som kan vara bra för att optimera sin anslutning osv
Hastigheten snabbtestad.
Slutsats
Efter att tidigare använt en Dovado Tiny för liknande ändamål - så måste jag säga att denna fungerar mycket bättre och smidigare på alla möjliga sätt. Mer information om anslutningen, fler inställningar, 5GHz för WiFi, stabilare samt kopplar upp snabbt.
Självklart är det bra att Dovado Tiny har en ethernetport också - men som portabel router för 3G/4G så tycker jag att denna klarar sig mycket bättre!