Som jag skrev i föregående inlägg skickade jag några följdfrågor till Net1, i stort sett enligt "jonasolofs" rekommendation. Har tagit bort det oväsentliga och det ni redan vet.
Tack för ditt skriftliga svar, det uppskattar jag. Det skiljer sig lite från en del av de svar jag tidigare fått via supportdesken så jag antar du helt enkelt kan detta bättre.
Om det är som du beskriver att "modemet ansluter till det antal carrier det behöver för att utföra en specifik uppgift" och "om det behövs så ska modemet ansluta till ytterligare en carrier" så låter det positivt.
För att förstå varför det inte har fungerat som det ska har jag diskuterat detta på forumet "mobilabredband.se" och fått hjälp med några följdfrågor som kanske kan förklara varför.
1. Vilket inflytande har SINR och DCR för inkoppling av ytterligare carriers?
2. Finns andra parametrar (i EVDO rev B) som påverkar inkopplingen av ytterligare carriers?
3. Kan (utöver befintlig extern riktantennen) en andra antenn kopplad till diversitetsingången hjälpa till att trigga igång fler carriers?
Förstår jag dig rätt så ska tekniken absolut fungera så att jag får bättre hastighet med R-90 än med D-50 under i övrigt exakt samma betingelser.
Är det då inget fel i basstationen/sändarmasten, som supportdesken flera gånger hävdat, måste det väl vara något i mitt modem som gör att det inte fattar att en carrier till ska kopplas upp. Tacksam för svar.
Idag blev jag uppringd av Net1, av ytterligare en ny person, han sa lite förenklat:
"Det här problemet har gett oss en hel del bryderier, masten du kopplar upp dig mot är lågt belastad och modemet SKA självt koppla upp en till carrier om det behövs. Vi vet att du fick ett nytt modem redan efter en vecka eftersom det första tydligen var defekt, men är nu ändå inne på att det trots allt kan vara ett modemfel". Vi vill därför skicka ett till nytt modem till dig och be dig prova det".
Berättade då att under 2-3 dygn i början av veckan hade jag plötsligt tillgång till två carriers, säkert 90% av tiden, och trodde då att Net1 fixat något fel. Men så plötsligt i morse var det tvärstopp igen och tanken slog då även mig, tänk om det något knas även med det här modemet? Det blev därför bestämt att de skulle skicka mig ett nytt modem.
Uppenbarligen tar de problemet på allvar och det verkar som de "spöken" jag sett kanske inte finns. Tyvärr kan det dröja innan jag får det testat, är nu 30 mil från fritidshuset och det lär dröja ett bra tag innan jag kan testa det nya.
Det vore intressant att veta om ni på detta forum kan dra någon slutsats av de värden jag noterade nu på morgonen. Under ungefär en timmes tid, mellan kl 9-10 när jag hade tid med detta, testade jag att köra SVT Play och det gick åt mer tid för att ladda än att titta, tämligen oanvändbart m.a.o.
Endast en Carrier var tänd och Combinated DCR låg envist på 921,6 kbps, normalt brukar den ju hoppa lite upp och ner. RSSI låg stabilt på -78 dBm och Ec/lo på -2.
Det jag inte sett tidigare var att Mobile Transmit Power låg fast på -60 dBm och ändrade sig inte, oavsett vad jag gjorde, under hela timmen jag höll på. Har inte sett ett så högt MTP-värde tidigare, normalt brukar det vara betydligt lägre värden och framförallt brukar det fladdra upp och ner hela tiden