Enda rimliga möjligheten till massmätning oberoende av operatörernas medverkan är att användare har appar som mäter och att resultaten redovisas på kartor. Sensorly.com försöker.
Det borde inte vara nödvändigt att ladda ned en stor fil. Redan tillämpad modulationsform anger den momentana farten och är helt beroende av täckning och uppmätt signalbrusförhållande. En millisekund räcker. Visserligen får man då ingen koll på backbonekapacitet. På 4G skulle det räcka med att registrera CQI ett tag. Jag hoppas till en början finna en app som låter mig registrera SNR på karta. Enbart fältstyrka med RSRP eller RSSI räcker inte eftersom det inte tar hänsyn till interferens som minskar täckningen i cellgränser.
Massmätning utesluter nedladdning av stora datamängder. Man kan inte ha hundratusentals användare som varje dag förbrukar någon GB på mätningar. Den perfekta parametern är DataRate Control i CDMA450 (Net1) där modemet talar om flera gånger i sekunden vilken dataspeed som kan och bör tillämpas och därmed modulationsform. I 4G rapporterar modemet CQI, channel quality index, utifrån vilket basstationen beslutar om modulationsform. CQI har sexton nivåer i 4G och det räcker som upplösning.
Dessutom bör testerna göras i stillastående eftersom CQI och DRC rasslar igenom alla sina steg hela tiden om man rör sig pga tillfälliga radioskuggor mm. I R Status monitor programmet för bl a net1 D35 visas DRC i en graf så att man kan se hur snabbt och skiftande DRC ändras vid rörelse (man ser även att dippar undviks med diversityantenn but that's another story).
Samsung S3 visar CQI i app och det vore möjligt att göra en karta utifrån det.
Jag mäter lokalt med appar som visar signalstyrka på karta med en punkt per sekund. Inom femtio meter kan det växla så att en operatör är bättre än en annan. För att inte tala om sommarstugor. Där kan det skifta beroende på vilket fönster man sätter routern i.
För egen del nöjer jag mig med att operatören anger att täckning finns någonstans i närheten. Sedan kollar jag om täckning finns där jag vill ha den. Surfkartor blir ännu meningslösare än operatörernas täckningskartor eftersom upplösningen aldrig kan bli bra.
Varför inte berätta för folk hur lätt det är att hitta bästa operatör på en plats med en smartphone låst på 4G?
PS kan jag anmäla mig till att göra täckningstester på välbesökta semesterorter? Smögen, Båstad, Deauville, Saint Tropez? Räcker med betalda hotell och traktamente för mat på bra restauranger. Mot särskild dusör viktas resultatet så att konstaterar rafiooskugga alltid väljs för utpekade operatörer.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.