Tråd: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet
Har idag brottats med Net1s support och fått en del mindre roliga besked om hur de stryper hastigheten för oss med R-90 modem och 9,3 Mbit/s-abonnemang genom att begränsa tillgången till bara en carrier - trots att det inte råder hög belastning på masten!
Man kan undra varför? Troligen för att hålla så stort utrymme som möjligt ledigt för nya kunder, eller spar man möjligen el-energi eller något annat?
Funderar på hur jag kan/ska gå vidare med detta men har börjat med att begära en skriftlig bekräftelse från någon ansvarig på Net1. Ta gärna del av mitt brev (lätt redigerat) och kommentera.
Till ansvarig för Net1 kundsupport
Jag har den 5 augusti varit i kontakt med er supportpersonal och rör att det inte ska uppstå några missförstånd önskar jag få de besked jag fick (1-5 här nedan) även bekräftade skriftligt.
1. Som privatkund på er mast (PN 380 Högvålen med två carriers) är jag bara garanterad en (1) upptänd carrier oavsett abonnemangsform och modemtyp.
2. Net1 ger mig inte tillgång till två (2) carriers även om belastningen på masten är låg.
3. Som enskild privatkund kan jag inte på något sätt själv starta upp en andra carrier på masten genom att modifiera min utrustning eller genom att ladda ner/upp stora datamängder.
4. Med tillgång till bara en carrier kan jag inte ens i teorin nå högre hastighet än 3,1 Mbit/s.
5. Från att ha uppgraderat från D-50 till R-90 har jag, naturligtvis, också räknat med att få tillgång till mera bandbredd! D-50 marknadsfördes med en teoretisk nedladdningshastighet på 3,1 Mbit/s (varav jag fick ut ungefär hälften i praktiken). R-90 marknadsförs nu med teoretiska 9,3 Mbit/s, då borde väl min hastighet nästan kunna tredubblas?
Nu har jag lärt mig att den aktuella masten bara har 2 carriers vilket begränsar den teoretiska hastigheten till 6,2 Mbit/s, varav jag får ut 2,5-3,0 när två carriers är igång. En ganska ok hastighet ändå för mina behov, men det får jag inte heller!
Eftersom Net1 har carrier 2 nedstängd nästan jämt har jag i stort sett inte fått någonting mer!
Jag känner mig verkligen lurad och funderar nu på hur jag ska hantera situationen. Har också bett supportpersonalen föra mina synpunkter uppåt till ansvarig chef i Net1s organisation.
Har jag inte uppfattat detta helt fel vill jag som sagt ha det bekräftat med ett skriftligt svar så det inte råder några missförstånd.
Med vänllga hälsningar