Tråd: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2
Är ny på detta forum och mycket tacksam för den kunskap ni delar med er av. Efter att ha stångats med Net1s support är det som balsam för själen och svar på nästan alla mina frågor.
Har ytterligare en fråga som jag hoppas kunna få hjälp med.
Skaffade för några veckor sedan ett R-90, dels för att jag ville ha högre hastighet och dels för att få trådlöst nät och telefoni.
Det första R-90 modemet dog helt efter uppgradering till senaste programversioner men byttes raskt ut av Net1. Det nya modemet (uppdaterat med senaste programversionerna) verkar fungera klanderfritt. Däremot får jag inte den hastighet jag förväntat mig.
Kör extern riktantenn (Net1s gejer) mot mast med två carriers (Högvålen PN 380, två mil bort) och får så vitt jag förstår helt ok värden, stabilt RSSI -78 till -79 och Ec/lo -1 till -2.
Enligt Bredbandskollen får jag, också tämligen stabilt, NED 1,4 Mbs och UPP 0,4 Mbs. Korta stunder kan jag få NED 2,8-3,0.
Genom informationen i modemets gränssnitt under "Network Information" ser jag att det beror på att jag i stort sett bara kopplas upp mot Carrier 1. De få och korta stunder Carrier 2 är med fördubblas NED-hastigheten, den logiken förstår jag.
När jag pratar med Net1s support om detta säger de att Carrier 2 bara kopplas upp när jag ökar belastningen. De menar att det är jag som styr detta, inte de. När jag testar genom att "tok-tanka" kan jag konstatera att det inte alls får Carrier 2 att koppla upp.
Däremot kommer Carrier 2 upp lite då och då, oavsett om jag gör något eller inte, vilket får mig att tro att det ändå är Net1 som stänger mig ute från från Carrier 2 på något sätt.
Enligt Net1s support är NED 1,4 Mbs en acceptabel hastighet. Enligt Bredbandskollen är det DÅLIGT och själv känner jag mig lurad.
Med andra ord, är det jag som inte förstår något eller har jag anledning att fortsätta bråka på Net1 för att de "kopplar bort" mig från Carrier 2 nästan hela tiden?