Ett upplåst teliabrandat E392 klarar 900. Jag har låst upp fyra stycken själv. Den sida du länkade till har du misstolkat och det är google's fel. Det står 800/900/1800 med svag skrift för att Google i sin USA-fixering tolkar siffrorna som ett amerikanskt telefonnummer.
Modemet har två antennutgångar för TS9 kontakter. Om du ska köra Tre eller telia blir det på 800. Ladda ned tele2's connection manager från deras supportsida. Programvaran är olåst och bygger på Huaweis original. När du startar modemet i en dator kommer kommer telias förenklade/neddummade programvara att starta. Släck ut den i task manager. Starta sedan tele2 connection managern. Nu kan du läsa av signalvärdena varav RSRP ger den relevanta signalstyrkan. Den kommer att vara svag eftersom du som Careface påpekat ligger i utkanten av täckningsområdet. Du kommer också att kunna läsa av mastsektorns ID.
Nu behöver du antennkontakter TS9 till SMA, finns hos lohelectronics.se eller tradlost.se bl a. Och sedan en dubbelantenn. I Sverige är Poyntingantenner lika vanliga som ketchup men det är en smakfråga och kulturbetingat. Jag skulle testa en panelantenn för 800 MHz för femhundra kronor
http://www.wlan-shop24.de/LTE-800-MHz-D … door-14dBi
Jag tror inte mycket på 14 dBi men 1800-antennen har jag testat och den fungerar mycket bra.
Den länkade firman skickar snabbt. De bommade dock utlovat leveransdatum en gång för tre antenner och jag hann åka från Sverige till min vinteradress i Belgien. Då skickade de ytterligare tre stycken, denna gång till Belgien.
För att få upp signalstyrkan behöver du riktantenn med minst ca 10 dBi gain. Undvik allt rundstrålande som bara ger dig starkare störningar.
Sedan du ställt in antenn på bästa RSRP mot önskat cell ID kan du sätta modemet i en router. Routern är vanligen också neddummad och ger dig inte de signalvärden som behövs för antenninställning. Men man kan testa på fart enbart med trial version av DU meter och nedladdning av stor fil.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.