För en numer lite minoritet är det intressant om telefonen är bra på att koppla upp samtal och dataförbindelser. Variationerna mellan olika telefoner är liten eftersom 3GPP bara medger ett spann av 3dB. Men telefonerna mäts vid antennportarna med de interna antennerna bortkopplade. Så om en telefon ligger i underkant av toleransen för kändlighet i radiodelen och desutom har mindre effektiva antenner så kanske det kan skilja 6 dBm i känslighet ( min gissning). I och med att Qualcomm och andra har kommit med mjukvarustyrd impedansanpassning för de interna antennerna kan man minska antennarean ytterligare.
Jag talade med Rhode & Schwartz tekniker i går i Amsterdam på LTE-teknikmässa. De bekräftade mitt intryck av jämförelse mellan Nokia 920 och Galaxy S4 att nokian är känsligare. Xperiatelefonerna når inte upp till Nokias nivå heller. De kommer snart att mäta mer ingående och jämföra lurar.
Ändå används Galaxy S4 som referens för den är välbyggd och spridd. Men då med fastlödda anslutningar för externa antenner och helt proprietär firmware för nät-tester.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.