Totalt förutsebart resultat med massor med felkällor. Vajert, ny dyr LTe lur snabbare än gammal 3G lur. Högsta angivna farten, 22 mbit/s för galady S3 LTE är låg. Jag kommer upp i 58 mbit/s med Nokia 920 om jag väljer rätt operatör, i detta fall Proximus i Belgien på en mast där jag vet att interferensen från andra master är mycket låg. Farten blir inte lika hög om jag testar där det är signalsoppa.
Läste chatten. Där står nämnt att PTS chef anfört att det borde införas mätnormer för telefoners signalkänslighet på EU-nivå. Kruxet är att de angivna värdena, som t ex RSRP och RSRQ, sätts av tillverkarna. En GSM signal som visar RSSI -97 dBm i en lur behöver inte visa samma i en annan lur. Och sedan kommer andra parametrar för 3G och 4G. Hur nivåerna sätts påverkar handover och cell reselection ( viloläge). Tillverkarna får påverka detta genom hur man sätter parametrarna. Standardiserade mätvärden måste kunna vara reproducerbara i lab hos tillverkare och kontroll-lab världen över. Det kanske blir till att skicka upp dem i rymden och mäta mellan två satelliter med känt avstånd och i frånvaro av störande signaler, dvs högt över jorden. Att få reproducerbara resultat i radioekofria rum världen över verkar svårt. I slutänden kanske behövs en fabriksbestämd känslighetsnivå för handover-beslut och en som anger känslighetsnivån enligt EU-norm.
Det är inte bara signalstyrkan som avgör. Sedan handlar det om hur telefonen klarar av att avkoda signaler under dåliga signal/brusförhållanden och hur den beter sig i handoversituationer när signalerna är svaga.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.