nja, jag klarar mig på 0,3 mbit ;-)
men då operatörerna skryter och reklamar om "hastighet x obegränsat y gör allt z som med slöa adsl Å" så måste man kolla deras påståenden hur/varför det inte stämmer ett sh.
tex körde telia med att som ny kund fick man högsta hastighet i början, och när låsningen inträdde blev det 0,3 mbit - Även om telia var helt öppna med detta, och ytterst tydliga med det så är det likväl extremt fult faktiskt.
anta att for sakes sake...
kund beställer abg X med hastighet Y,
ok, kund kör sitt youtube, flixor osv, att strömmar och inget buffrar, kund nöjd för det funkar som förväntat... ok det går tre veckor, nu är det låst i tre år eller liknande, nu plötsligen BOOM hastigheten går från 10mbit till 0,3mbit ner, och upp går från 3mbit till 0,003mbit, nu funkar det ej ens att mailja och youfluube kan man glömma liksom allt annat strömmat.
Hadde kunden fått detta från start så skulle kund ångrat sig, och är nu så att säga screewed big three years !
bara så enkelt att trixa att detta görs alltid så..
men även prio på trafiken förändras samtidigt så det funkar sämre mot mbit siffrorna...
nu kan man väl'a räkna ut att då även de andra gör samma sak?
ingen av dom påstår det på sina sidor, så jag kände jag måste testa detta systematiskt, då tex många klagar ala "det gick så bra första veckorna nu är det ...., suporten hänvisara till di da do osv som är BS"
och, jag får likande med de andra operatörerna, men inte hastighets sänkningen som med telia, utan mer diffusa saker tex stabilitet, paket som tappas, ojämn hastighet osv.
därför gör jag större test, med samtliga operatörer, och med många abg, och då med även andra som abg ägare för att se om det är ett system i det - och det blev solklart !
idag provade jag tex ett telia 4g, bra mottagning, högt placerat med fri sikt mot masten.
10-20mbit ner och 1 - 2mbit upp samt ping 20-30ms.
min defenition på bredband är 10mbit ner OCH upp, med ping under 20ms.
då är tex telias 4g ...
4g modemet asis, utan yttre antenn, som det levereras !