Hejsan. är ny på denna sida nu. men hittade denna sida som passar mig perfekt.
Jag fick hem 3's nya modem/router igår en Huawei E5172
hade en extern antenn som väntade hemma
http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:10501587
kopplade in den där bak i uttaget och riktade antennen mot masten ca 1.5km bort max
ställde in modemet på läge "automatiskt" under fliken nätverksläge och letade efter max sinalstyrka 4-5staplar av 5 möjliga och körde bredbandskollen flera ggr underkvällen med antennen riktad åt olika håll. sedan testade jag att sätta nätverksläge på Endast LTE FDD800 eftesom fått höra vi kör på 800nätet här i byn, men då skjung hastigheten till max 3mbit ner så testade att ställa om den på alla möjliga lägen sedan testade jag Endast LTE TDD2600 och kom då upp i 34Mbit ner och 4-5Mbit upp. MEN! det är om jag har 1 stapel av 5 möjliga. riktar jag in den så jag får högre än 3 staplar sjunker hastigheten drastigt.
Varför är det så? jag tycker det borde vara tvärt om. kan säga att jag inte är en expert i routrar eller 4G men kan en del om datorer. det måste vara något jag missat?
Jag saknar också MiMo funktionen på detta modem annars skulle jag köpa mig en till antenn och sätta upp och hoppats på några mer Mbit och plocka hem
Men är nöjd med mellan 25-33mbit ner och 4-5 upp mot mitt ADSL från BBB som jag har 15/1 och kostar 150:- betalar 199:- för 3's värsting med 100gig data. så jag hoppas detta håller sig stadigt nu några dagar så jag kan säga upp BBB och tjäna 150:-/mån
men är det någong som förstår vad jag menar med mitt inlägg? är det fler som upplever samma?
Finns det ett program eller något för att kunna se mottagningen med externa antenn med DBi istället för dom 5 staplarna i modemet? det var det enda jag kunde hitta. tänkte om det är lättare att rikta in antennen om man kunde se Dbi mottagningen istället.
EDIT: careface: det uttaget bak är för 3G/4G. det står i modemet
Antenn
Status: Yttre
innan stod det inbyggd innan jag kopplade in den där bak.