Tråd: Ojämn bandbredd - Tidsberoende
Hej,
Har någon varit med om följande tidigare?
Jag har tidigare rapporterat driftstörningar på 4G-nätet till Tele2 och har nu (i enlighet med tidigare tips från dem) dragit
en något förbrluffande slutsats. Efter att ha använt 4G från Tele2 helt utan bekymmer i över två års tid så började
det uppstå bandbreddsproblem för två veckor sedan. Nedladdningshastigheten sjönk från typiska 25-30 Mbps till
0.5 Mbps (testat med Bredbandskollen och Speedtest.net) oavsett om jag körde med modemet (Huawei E398) direkt i en
dator eller via en router (Dovado Tiny).
På Tele2's inrådan provade jag att använda modemet på "annan plats" och vips var bandbredden tillbaka igen så hårdvaran är det inget fel på, men det något förbluffande är att bandbredden alltid ligger stabilt på 20-30 Mbps mellan 23.00-07:00, d.v.s. på sena kvällar och nätter, medan det på dagtid och kvällstid ligger runt 0.5-1 Mbps. Det är nästan så att man kan ställa klockan efter bandbredden och efter 23-tiden på kvällarna så hoppar bandbredden upp från 0.5-1 Mbps till 20-30 Mbps... varje kväll.
Vad drar man för slutsats av detta? Är det rimligt att anta att den mast som jag är uppkopplad mot är så hårt lastad av användare under eftermiddagar/kvällar att den inte mäktar med mer än 0.5-1 Mbps under dessa tider eller är det något annat som ger detta beteende?
Tips och idéer mottages tacksamt då Tele2 säger sig inte har någon aning om varför det är såhär samtidigt som de säger att de inte kan se lasten på masten över tid (vilket låter jäkligt märkligt... nog tusan borde de väl kunna monitorera trafiken över tid på sina egna master...?)
Kanske vill de inte säga att de har sålt lite för många 4G-abonnemang i området...?