Tråd: Kartellen på den svenska marknaden för mobilt bredband
Det har väl knappast undgått någon att det pågår något konstigt på marknaden för mobila bredband just nu. För en månad sedan sänkte Telia ingående datamängd från 40 GB till 10 GB i sitt största abbonemang samtidigt som man fortfarande tar lika mycket betalt (399 Kr).
Häromdagen gjorde Telenor nästan samma sak. Från att ha haft Sveriges generösaste vilkor så har man nu bara 12 GB för 399 Kr som sitt största abbonemang.
Jag tycker det känns alldeles uppenbart att det är en kartell som ligger bakom. Varför skulle Telenor och Telia höja priserna med faktor 5-10 utan att ha något avtal med Tre och Tele2? Det är ju samma sak som att ge bort marknaden till dem, vilket aldrig i livet skulle ske. Vem ska teckna Telenor eller Telia i dagens läge liksom?
Jag är övertygad om att det pågår en kartell och att Tre och Tele2 kommer efter inom kort.
Situationen är så exceptionell att jag tycker den förtjänar en egen tråd. Är det någon som vet vilken myndighet som bevakar och reder ut karteller? Går det att göra en anmälan om misstanke om kartell?