Den senaste versionen av AVM6840 har även stöd för LTE 1800.
Kul att du prövat med ip-telefoni. idag sökte jag lösning på ett annat problem för folk som har dålig GSm täckning inomhus. AVM6840 har ingång för vanlig fast telefoninje. Routern i sig är också en basstation för Dect, dessutom kan man använda ios eller android över wifi för att ansluta till fasta nätet. Men nätet behöver ju inte vara fast. Man kan ansluta en GSM burk med ingång för analog telefon till AVM6840. Har man sedan yttre riktantenn för 900 bör man kunna få signal. Fast håller med om att cell ip är en snyggare lösning.
Hur funkar det när folk ringer upp dig?
Om du anslutet en av AVMs decttelefoner eller en smartphone, då över wifi, kan du köra ip telefoni då? Vitsen vore att ha en smidig övergång till hemmatelefoni fast GSM täckningen är dålig inomhus.
PS det finns AVM telefonappar för iphone och android. disclaimer: jag är novis på iptelefoni men villa mig mer om vad AMV routrarna klarar i telefoniväg. I Tyskland är alla kringfunktionerna med telefoni ett starkt försäljningsargument.
AVM6840 kostar ca 300 euro, kanske lite mer i Sverige. NETCOM4G100W det dubbla (599 i Belgien), Cornel likaså, LANCOM ännu mer. Så 6840 (och något billigare varianten 6842 som kommer i internationell version) är den billigaste high end routern. Som dock inte har LTE 900.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.