Äh, kör homeplugs där det inte räcker med trådlöst. Han har massor med hus på tomten. Luftkabel är åskkänsligt. Den relevanta reservationen mot homeplugs är att de stör kortvågslyssning vida omkring men få bryr sig idag.
Min "gård" byggde jag från scratch med kanalisation i mark och byggnader från början för tjugo år sedan. Där är det lätt att dra lankabel. Grannen 60 meter bort får internet via min anläggning. En wrt54GL som kör DD-WRT skickar wlan via en 8 dB panelantenn till en accessclient hos grannen (dlink1160, för övrigt strulig, 1360 är bättre) Därifrån kort lankabel till ytterligare en WRT 54GL som ger lokal wifi bland grannens närbelägna hus. Den första routern kör nat, den andra är inkopplad på LAN-sidan.
Man kunde kört AP klienten som något slags repeater men jag har dålig erfarenhet av wlan-repeatrar. Här förloras bara 20 procent av farten i primärnätet som har 8 mbit/s adsl.
Klämmer man i med en 4G router som AVM 6840 finns avancerade funktioner för wlan repeater och utvidgat nät mm men då får man hålla sig till fabrikatet. AVM lirar för övrigt mycket bra med devolo homeplugs och redovisar aktuell hastighet för pluggarna i användarinterfacet. Det kan annars vara svårt att se om det finns pluggar som funkar dåligt pga olika faser, störningar osv.
I vinterbostaden kör jag devolo homeplug från en AVM VDSL router i garaget till övervåningens nätverk. ingen förlust i fart. Har 22 mbit i DL. Lätt att kolla eftersom jag kan ansluta till wifi från routern i garaget eller till accesspunkter efter pluggarna. För övrigt går det utmärkt att köra TV ut från en tripleplay router via homeplug till TVn också.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.