Tråd: OpenVPN-klient och/eller WOL, vore inte det en bra idé?
I väntan på version 3.0 av Dovado:s firmware (kommer den imorgon månne?) funderar jag på vad jag skulle behöva för funktioner för att allt skulle bli (nästan) perfekt!
Jag kommer att ha en dator igång hela tiden på landet för att agera klient till min OpenVPN-server hemma i sta'n. Jag kom in på det spåret när jag läste om olika firmware-versioner till min LinksysWRT54GL-router hemma. Den kan, med en variant av programvara (DD-WRT), agera både server och klient för OpenVPN. Optimalt vore om man slapp att ha en dator igång för detta. För min del skulle det också vara smutt med en schemaläggare som startar/stoppar OpenVPN-tunneln eller möjligen 3G-uppkopplingen eftersom det känns rätt onödigt att ha den uppe hela tiden när ingen är på plats. Vet inte hur mycket onödig data som skyfflas runt bara för att OpenVPN-tunneln är uppe.
Nu kommer ju min landet-dator att stå på hela tiden (möjligen endast tills det blir strömavbrott) men ännu bättre vore att den i stället vore inställd att starta med en WakeOnLan-begäran. Då skulle jag kunna väcka den om den hamnat i avstängt läge. Det gäller ju i och för sig att jag kommer åt Dovado-routern då vilket jag kanske inte kan med min nuvarande bredbandsleverantör/ konfiguration (Telenor som slarvat bort mitt 3G-modem på posten, nytt är på väg). Har fått för mig att man måste betala extra om man vill ha "public IP"/DynDNS och det hade jag tänkt försöka undvika!
Man kanske kan fundera om man har lust att införa detta till version 4?