Det må hända vara så, det var inte så jag tänkte att ni skulle lägga ner mycket tid på det. Om ni kunde ge ett snabbt svar om hur mycket man behöver kunna och om ni i huvudet visste vad som skulle behövas det skulle räcka. Uppenbarligen fanns det inte ett enkelt svar.
Om någon som inte driver någon form av verksamhet skulle frågat, skulle ni ha hjälpt honom då? Jag är inte intresserad bara för att jag driver en verksamhet, men också för att jag har ett tekniskt intresse.
Angående min verksamhet, visst går jag med en viss vinst. Men halva grejen för mig är att hjälpa folk att få bättre uppkoppling och jag vet att de antenner jag säljer fungerar bra. Även om jag ännu inte har all den kunskapen jag behöver för att veta exakt hur de fungerar, så kan jag tillräckligt för att instruera mina kunder till en bra installation som de är nöjda med.
Är det något som inte fungerar så skickar jag dem nya grejer, som i Brians och metallicamans fall så sålde jag ju yagiantenner (om ni kommer ihåg den annonstråden?) som de i förväg visste var en chansning och de visade sig inte fungera så bra som vi hade hoppats så jag skickade dem panelantenner utan extra kostnad istället (panelantennen som finns med i början av metallicamans tråd). Jag tror nog att jag ger mer support och hjälp än de flesta. Jag var hemma hos en person som bor 5 mil härifrån och hjälpte honom att installera 900 MHz antenner (han bor i en gryta med otroligt dålig täckning på ett berg/en kulle), han hade 0,05-1 Mbit/s. Efter min installation hade han 5-7 Mbit/s och jag rekommenderade honom att skaffa ett riktigt maströr (han hade ett kort gammalt dammsugarrör som maströr), så han skaffade ett tre meter långt och vips fick han in så bra signal att han nu har 20 Mbit/s (på 800 MHz, vilket jag fick reda på på plats då jag innan trodde att han hade Tele2 och inte Telia). (Han körde också med en TV-antenn innan som jag rekommenderade honom att sluta med eftersom impedansen är 75 istället för 50 ohm och kan i längden förstöra utrustningen.)
Poängen är att man kanske inte måste ha så otroligt djup kunskap för att hjälpa folk att installera antenner som man själv vet fungerar bra. Jag skulle aldrig sälja något till någon utan att vara beredd att ge den supporten de behöver för att få det att fungera eller sälja sånt jag inte tror kommer att fungera bra och skulle det inte fungera bra så skulle jag som ovan skicka andra antenner eller så skulle jag ge tillbaka pengarna.
Jag förutsätter att kunderna inte vet något sen innan och utgår från den punkten, kan de något så är det en bonus..
Säger de jag vill ha en "sån" antenn så brukar jag erinra mig om att de verkligen har den frekvensen m.m. innan.
Jag går biståndsingenjörsprogrammet på Högskolan i Skövde och just nu håller jag på med mitt examensarbete så jag hinner nog inte titta mer på SWR, eller införskaffa mig djupare kunskaper, för tillfället och jag nöjer mig nog i nuläget med att antennerna fungerar bra. Hade jag haft en teknisk högskola där de håller på med sånt här i närheten så skulle jag ha gått dit, tack för tipset.
Har ni något tips på en bra bok för att lära sig grundteorin eller är det bara internet som gäller för att få uppdaterad info? (Grundteorierna i våglära m.m. har väl inte ändrats särskilt mycket?)
Driver
PejlaIn.se - Öka DIN RäckviddMin operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593