Okej, nu hemkommen till Stockholm igen. Varning för lång post!
Platsen som jag befunnit mig på är
http://goo.gl/maps/95yQH
Det är 8st hus på tomten totalt. Husen står på en yta om 70*65m, men längsta avstånd mellan två hus är ~65m. Målet är att förse 7 av husen med WiFi.
Sammanfattar lite här (om inte annat för egen del). Allt mättes på markplan, med modemet direkt i datorn och modemet stående på datorn. Sket i att klättra upp på taket...
Mottagning:
Telia: INGEN 4G täckning, 1-2 staplar 3G täckning. Max ned: 6.2, upp 1.1, RSSI -89, cellID: 351D49. Påstås sitta i Tällberg? Obegripligt isåfall.
Telenor: 2-3 staplars 4G, (5 staplar 3G). Max ned: 9.8, upp 6.2. RSSI -71, cellID: 4D33E04. Fick in totalt 4st olika cellID då jag vandrade runt. En mast i Rättvik, en på Sollerön. Minsta avstånd till masten 10km, typ.
Tele2: 2-3 staplar 4G, (5staplar 3G). Max ned: 20.7, upp 7.0. RSSI -67 (RSRP-92 RSRQ-6), cellID: 3E04. Masten påstås stå i Siljansnäs, 8km typ, dock bara vatten emellan typ (Siljan).
Distribuering/WiFi:
Med min Dovado Tiny placerad inomhus nära fönster i det hus som ligger mest "centralt" så fick jag WiFi precis innanför de närmsta fönstrena på nästan alla intilliggande hus, dock max en av tre staplar i mobilen, aningen bättre i Laptopen faktiskt. Satte jag däremot Tinyn utomhus precis utanför nyss nämnda fönster, så fick jag okej täckning på nära nog 100% av tomten. Dvs, skall jag distribuera via Router och dess WiFi antenn så måste jag ha antennen utomhus, det finns inget annat som är tänkbart. Är dock osäker på WiFi antenner som man kopplar till Tiny'n, ger inte de sämre signal än den som sitter direkt skruvad på Tinyn? Måste undersökas! Självklart är det kanske en fördel att kunna få upp en extern antenn en bit i luften, men jag tvivlar på att det kommer ge något, snarare så känns det som om antennens extra kabellängd kommer sänka nivån. Eller har jag fel?
Sammanfattning
Baserat på ovanstående så går ju Telia bort direkt, kan inte fatta hur det kan vara så dålig täckning alltså, om masten står 3Km bort, men det kan ju vara att det kommer från annat håll, genom byn istället för som tex Tele2 (och Telenor) mycket längre bort, men ingenting i vägen.
Har även testat Tele2 här hemma i permanentbostaden (3km från Kungsängen C, mot Bro), får även här runt 20Mbit ned. Telenor vet jag kan ge uppemot 70Mbit här hemma, jag testade ett erbjudande från BBB för någon månad sedan då de precis byggt ut i närheten här. Så i den meningen så är ju Telenors alternativ attraktivt, men det som skrämmer mig är att det är långt till masten däruppe i Laknäs, och skall jag byta till mobilt SKALL det funka däruppe med, även då fler kopplar in sig. Med tanke på just det så känns Tele2 bättre, det är 2km närmare masten, och om jag tolkar signalvärdena rätt så säger även de att signalen är starkare från Tele2. Men det kanske är marginellt...
Så, nu skall jag bara fundera på om jag skall ge upp mitt Bredbandsbolaget 24Mbit fast, som jag haft i 12 år, och flytta över till Tele2 mobilt bredband istället. Mitt fasta 24Mbit från BBB ger max 10.2 ned dessutom, men det är ju antagligen mera stabilt och mer oberoende av användning.
Beslut beslut....
Om någon orkat läsa ända hit, så slänger jag in en fråga: vart kan jag hitta info om det här med RSSI och RSRP/RSRQ, vad är bra "siffror"?
//Jonas
Användare som bara vill att det skall funka...