OK då är det väl LTE siffror trots att beteckningarna är fel på den sidan. Påpekas kan dock att cell information inkl. LAC inte heller stämmer med LTE. Är det rätt cell ID?
Vilka farter ned får du med E398 respektive AVM6840?
Dina goda resultat med paraboler strider lite mot standardtänket. Det brukar sägas att när signalerna går genom skog så ska man använda antenner med bred öppningsvinkel för att ta emot de sprida signaler som reflekterats åt olika håll. Det innebär samtidigt att förstärkningen i en riktning inte kan vara så stor.
Kunde du använda AVM6840 för att maxa respektive antenn eller vad gjorde du i praktiken?
Eftersom det här är riktigt intressant har jag några frågor
Om du använder AVM6840, vilka värden på RSRP, SINR och RSRQ får du på de fyra raderna i LTE-informationen>LTE >Antennensignal und Signalqualität? Kan du möjligen ta en skärmdump, t ex med Snippng tool (finns i win7).
Du nämnde att den mast du kopplar upp mot står bortom andra mer närbelägna master. Har du kollat dessa andra masters cell ID och kan du se vilka RSRP och RSRQ de har i Netzliste. Hur många celler får du in i nätlistan utan att vrida antennerna?
Sitter antennerna på samma höjd +/-45 grader som på fotot du visade tidigare och hur stort är avståndet melkan deras sändhuvuden?
Hur ser signalens väg till dig ut? Finns skog i närheten av antennerna eller är det öppet? Hur högt sitter antennerna.
Vore intressant om du kunde ta fram en terrängprofil så att man kan se hur pass fri Fresnelzonen är. Det finns en länk till sidan för terrängprofil här under denna forumrubrik. Man kan också lägga in masthöjderna i var ände.
Jag vill gärna anföra dina resultat i antenndelen av det tyska LTE-forumet men då bör diskussionen vara underbyggd med de uppgifter jag bett om ovan. Ska man ifrågasätta gällande dogm bör man ha väl på fötterna.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.