careface skrev:loskings skrev:G-Man skrev:sedan skaffar inte stortankarna telia av flera anledningar.
men nu med alla stremingtjänster blir alla drabbade inte bara torrentnissarna :-)
Precis. Tycker att de borde höja sin "lägsta hastighet" när man förbrukat sin data. Gjorde inte telenor just detta nyligen?
Jo, Telenor gjorde detta för befintliga kunder som skaffat ett abonnemang med "fri surf" och en klausul om extrem användning. För nya kunder gäller det dock ej, de skriver följande på sin hemsida för deras största abonnemang "4G Premium+" som inkluderar 80GB data för 349kr/månad:
"Vad händer om jag når min surfvolym?
Skulle du uppnå din maximala surfvolym sänks hastigheten till 200 kbit/s fram tills nästa månad. Om du upplever att du surfar långsammare än tidigare kan det vara att du behöver köpa till datavolym för att komma upp i hastighet."
Jag sitter med ett abb taget någon gång i sommar när Telenor erbjöd helt fri 16Mb/surf för 270 kr/månaden i mobilen. Använder det nu till att surfa med Internetdelning när mina två abb hos Tre 70+80 Gb är utsugna och tuffar i 0,17 Mb/s. Är väll uppe i runt 80 nu men ännu inget nerdragning av farten. Har jag tur?
Fått ladda om en del spel från Origin, Steam och Uplay efter ny dator. Suger data som attan. Och så Viaplay + Netflix, ohåjaja, inget för oss med mobilt bredband. Men klagar inte eftersom jag var medveten om begräsningarna. Tur att jag har min mobil då och det fria Telenorabonnemanget. Men hur länge de låter mig hållas vet jag inte. Kanske hinner jag få ner alla mina köpta spel till dess och blir då glad. Tar nog några månader till för de är många.
PS - Jag frågade gång på gång om abonnemanget var fritt och det sa försäljaren i Telenorbutiken flera gånger för jag trodde honom inte. Hoppas han hade rätt.