Hallå i etern
Jag sitter också med en undermålig Netgear MBR1310 router från Tre.
Problemet jag upplever är ungefär detsamma som beskrivet i denna tråd. Generellt taskiga hastigheter. Efter en omstart, som kan ta flera minuter innan den har hittat nätet och kopplat upp igen, så är det relativt bra hastigheter (2-3Mbit/s) en stund sedan går det er till under 1Mbit/s för att inte tala om på kvällarna... Då kan det i långa perioder vara under 0,5Mbit/s och betydligt lägre än så.
För min del är upp-länken viktig då jag sitter och fjärrstyr datorer och andra program.
Har precis avslutat ett icke givande samtal med Tre's kundsupport på bredbandsabonnemang där de fortfarande hävdar att det inte finns några problem med dessa routrar.
Förklaringen jag fick ifrån supporten var det att det "generellt är lägre upp-hastigheter på bredbandsabonnemangen" och "för att man inte ska slå i överföringstaket så fort är det generellt lägre hastigheter på bredbandsabonnemangen"...
Ja, vad ska man säga för svar på dessa förklaringar??
Konfronterade då med egna prov från mobiltelefon via Bredbandskollen där upp-hastigheten från telefonen, HTC One X, är på samma plats +-5m är mellan 4Mbit/s och 6Mbit/s. Bredbandsabonnemanget är upp till 42 Mbit/s och telefonens är upp till 6 Mbit/s vilket gör att jag maxar telefonens abonnemang utan bekymmer på den aktuella platsen.
Svaret jag fick då var att är jag inte nöjd skulle jag ta kontakt med deras Kundombudsman... Efter det gick det inte alls att resonera och diskutera med supporten om möjliga åtgärder och tester. Det var bara att vända sig till Kundombudsmannen...
Tanken är att jag kommer att prova vidare med usb-sticka med bredbandsabonnemanget och se vilka hastigheter som nås med den. Förhoppningen är att det är betydligt högre hastigheter på stickan för att ha mera statistik att åter vända tillbaka till Tre med. Sitter som många andra här fast i ett egentligen bra abonnemang men en undermålig router.
//Niclas