Tråd: Mobilt bredband på södra Öland
Hej,
Jag har en vän som har sommarstuga i Albrunna på södra Öland. Han har haft mycket problem med sitt mobila bredband.
Han har Telia 4G och använder ett låst Huawei 4G-modem som han fick i somras.
Telia är inte längre intresserad av att hjälpa honom efter oändliga samtal med supporten.
Jag är ”lite tekniskt” intresserad och ska försöka hjälpa honom till att få en stabil uppkoppling och hyfsad hastighet.
Eftersom vi har ganska långt till sommarstället blir det endast ett eller max två besök i Albrunna under våren och behöver därför veta på ett ungefär vilka grejor jag behöver för att vara förberedd till första besöket.
Det är inga problem att byta operatör, köpa en router med någon form av antenn, syftet är att få en stabil uppkoppling och få minst 2 Mbit i hastighet så han kan läsa sin E-post och surfa till husbehov, här kommer frågorna:
1. För att få bäst täckning - vilken operatör skall man välja om man bor i Albrunna?
2. Var finns närmaste 3G/4Gmast, vilken operatör?
3. Vilket modem fungerar bra till detta?
4. Vilken router rekommenderar du till detta?
5. Bör man använda en yttre antenn och i så fall vilken?
6. Övrig information som vi behöver veta?
Jag är mycket tacksam om jag kan få information så att kompisen får en trevlig semester utan nervsammanbrott pga sitt internet. Har sett att bredbandsproblem på Öland har diskuterats i forumet men det gäller mest norra Öland.
Med vänlig hälsning
Anders