Tråd: Conel LR77 4G monterad på maströret för minimal signaldämpning
Hej!
Jag vill dela med mig av en 4G-lösning som jag byggt för att få bredband i stugan. Jag har tidigare använt mig av diverse 3G-routrar och en panelantenn men aldrig varit riktigt nöjd med resultatet. Mitt mål var att få bra hastigheter och hög tillförlitlighet då jag ofta arbetar på distans när jag besöker stugan. Stugan ligger i Tärnaby-fjällen med allt vad det innebär med långa avstånd och en geografi som motarbetar mitt syfte = bergigt
Den lösning som jag till slut gick på var att införskaffa en professionell 4G-router som klarar alla förekommande frekvensband och monterade denna tillsammans med 2 riktantenner direkt på maströret (i en IP67-klassad apparatlåda). Antennerna kommer med 7 meter kabel men jag fick dem kortade till 1 m för att minimera signalförlust i kabeln. Jag tror att man räknar med 0,5 dB dämpning per meter kabel vilket jag då tjänar omkring 3 dB på att korta kabeln vilket ger en stor skillnad i min situation Strömmatningen till routern sker genom nätverkskabeln (PoE) som jag dragit ner till min trådlösa accesspunkt. Då routern inte klarar PoE har jag använt mig av en PoE injector+splitter. Routern är även en WiFi accesspunkt som jag använder för att förlänga nätet utanför huset. Elektroniken som är utomhus har jag monterat i en IP67 apparatlåda under ett litet ”tak” av aluminiumplåt.
Jag har använt följande hw:
-2 st Poynting LPDA-A0092 antenner 1 st Poynting Universal Bracket BRKT-030 för diversity-montering av den undre antennen
-1st Conel LTE router LR77 Full WIFI plast
-1 TP-Link Power over Ethernet Adapter Kit TL-POE200
-1 st CISCO WAP4410N accesspunkt
-1st IP67 apparatlåda
M.v.h. Erik
P.S.
Routern är superstabil och ger bra hastigheter. Har ex. inbyggd ping-funktion som validerar att routern är ansluten till det mobila nätet, om inte startas den om.
D.S.
Schematisk skiss och bilder på bygget: