Under system finns det två olika möjligheter att få fram uppgifter om uppkopplingen. den ena gör ett snap-shot och den andra visar löpande. Den andra är bra för att kolla om router hoppar mellan celler, den första tror jag ger lite mer info.
Jag har ingen B593 till hands så jag kan inte ange exakt vad som går att få fram; använde en i somras. Jag trodde att unika cell id visas. Det gör det med huaweis connection manager som bl a telenor använder. Basstationer har olika beteckningar. dels finns en som gäller basstationen i sin helhet, den brukar inte visas. Sedan finns en unik beteckning för varje sektor (cell) som masten täcker. Det är ett öpnande nummer om det är angivet decimalt och en blandning av bokststäver och siffror om det är angive hexadecimalt. den sista siffran brukar vara 1-6 i Sverige, där de tre första är lägre frekvenser t ex 4G 800 eller 900 och 4-6 oftast 4G 2600. Nu när 4G 1800 kommit till kan det bli fler sektoer ändå. Dessutom lägger net4mobility till sektorer på 4G 800. De kan ha andra slutsiffror (en 9:a funnen hittills). De nu nämnda beteckningarna kallas Global Cell ID eller unik cell ID eftersom de inte kan upprepas i ett land.
I den vardagliga hanteringen av cellbyten använder systemet något som kallas Physical Cell ID, PCI, vilket är en siffra 0-514. Fler kan de inte vara och två lika PCI får inte finnas nära varandra. En användarenhet (modem/router/telefon) får alltså inte hoppa mellan två lika PCI.
För att identifiera varifrån signalen kommer är PCI viktigast. Men Global Cell ID hjälper till att förstå vad slags sektorer masten har på olika 4G band. 3G och GSM använder andra beteckningar. Huawei connection manager medt ex E392 ioch E398 visar både Global Cell ID och PCI.
Nu när utökat 4G på 900 och 10 MHz 4G på 800 från N4M är nytt är det av intresse att få kläm på hur sektorerna anges.
Överkurs: Vore intressant att veta vilka frekvensblock inom 900 som ger 10 MHz bandbredd på nedlänk. PTS blocktillstånd visar bara 5 Mhz för N4M. Hittills vet vi sedan igår att telenor har 10 Mhz bandbredd på Gotland på 4G 900 och att Tele2 har tio Mhz bandbredd på 4G 800 via N4M i Tärnaby. Därmed inte sagt att telenors 10 MHz på 900 kommer från en N4M mast.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.