En fråga som jag funderar kring är" nätverket är en delad resurs", "vi delar på masten" etc...
På vilket sätt är det/har blivit så?
Så har det alltid varit det finns en gräns för vad alla tjänster klarar av.
"Och i just Telenors fall har deras säljare lurat/vilsefört kunderna ganska grovt och gör så fortfarande med sin fria surf på riktig osv... "
Väldigt fachinerande att detta kan fortgå 2013.
Ta mitt fall jag köpte obegränsad surf på kontraktet står det finstilt highusage policy 50gig.
Säljer man sina övriga paket som 10, 30 gig osv så borde detta kvalificeras in på 50 gig och inte fritt.
"Utifrån detta, tycker jag att företaget borde nyttja en del av överkottet till att utöka resursen vi skall dela på...
Alltså reinvestera i nätet där det finns dålig kapacitet."
Nätet byggs ut hela tiden med riskkapital, dock är det väldigt höga krav från ägarna att snabbt gå med vinst och visa fin ARPU.
"Nästa fundering:
Att människor som bor i hålor inte får något 4g....kan man lasta användare som köpt en tjänst för det?
Är det överförbart till andra områden i samhället? "
Om jag tolkar frågan rätt så hänvisar du till glesbyggden.
Och ja det är flera faktorer som avgör när man bygger nät, antalet användare är ett av dem.
Man börjar oftast med storstäderna.
Håller med upptill hastighetrna är ibland inte rimliga eftersom man aldrig komemr upp i det.
Tyvärr är det så att om någon säljer tex max 30 mbit och verkligen kan leverera det för säg 199kr och en annan operatör erbjuder upp till 50mbit för 199kr men man aldrig kommer nå detta och som bäst kan få 45 mbit kl 4 på morgonen, ja då springer kunderna dit i tron att de kan få den "lovade" hastigheten.
Tyvärr finns det begränsningar i det mobila nätet.
Jag är nöjd med det som går att få, det ger mig frihet att göra vad jag vill, när jag vill, och vart jag vill för ett par hundralappar i månaden.
Det är operatörernas attityd och marknadsföring som jag inte tycker om, speciellt när det visar sig att man inte kan leverera.
Tyvärr är det lite som bensin, folk köper det även om det är dyrt då bilen ofta är viktigare än allt annat.