Jag hjälpte mina föräldrar att plocka ihop en dator i höstas, de ville absolut ha det senaste "Windows-programmet" som de säger, så det blev W8. Jag förklarade också fördelen med en SSD och jag tror inte att de ångrade att de köpte en sådan. Program öppnar blixtsnabbt, det känns nästan som de öppnas innan man har klickat ibland. Dock kan jag inte jämföra med W7 då jag själv inte äger någon SSD.
Jag har därför kunnat testa det lite när jag har varit hemma hos dem, jag tycker Metro kan vara bra ibland för man kan t ex ställa in så att man ser uppdaterad info om en aktie. Men i övrigt så tycker jag att det kan vara ganska plottrigt.
Men jag kan inte direkt säga att jag saknar mycket med startmenyn i W7, jag använder Metro på samma sätt som den. Jag trycker på windows-knappen eller använder musen för att få fram startmenyn/Metro och skriver vad jag vill ha och det dyker upp, oftast räcker det med att skriva de första bokstäverna i programmet och sen kan man oftast trycka på enter..
Det tog dock ett bra tag innan jag insåg att man kan högerklicka nere i hörnet i W8 för att få fram inställningar m.m.
Jag störde mig väldigt mycket på att Chrome helt plötsligt fick för sig att användas som en app (kanske efter en uppdatering?), blev tokig på att man inte kunde se klockan samtidigt som man surfade. Men sen tipsade en kompis mig om att man kunde ställa tillbaka det till desktop-läge, det var knappast ett intuitivt ställe de hade lagt inställningen på. Inte i inställningar där jag hade letat, men direkt i menyn uppe till höger, jag kommer inte ihåg vad det stod i menyn för det var inte helt logiskt.
Kanske går det även att ställa om detta i andra program, det var någon annan här i tråden som också störde sig på helskärmsläge.
EDIT: en sak som jag inte riktigt kan bestämma mig för om det är bra eller dåligt är att det inte finns någon W8-skiva att få tag på, W8 kom förinstallerat och när jag ringde komplett och förklarade att de hade glömt att skicka med en skiva så sa de att man inte kan få någon skiva eftersom installationsprogrammet ligger på en separat partition. Vad gör man om disken skulle gå sönder? Tankar man ned W8 på en annan dator eller hur fungerar det? Om man inte har en annan dator att tillgå (mina föräldrar har bara en) så blir det knivigt..
Driver
PejlaIn.se - Öka DIN RäckviddMin operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593