Husknuten skrev:Ja det är mycket märkligt måste jag säga. Det funkar inte att leva på GSM-nätet länge till. Folk förväntar sig mer än att kunna ringa och smsa idag. Dessutom har Tele2 och Telenor fått avsevärt större GSM-täckning sedan de slog ihop sina nät, så skillnaden är inte längre lika stor...
Undrar hur Telia resonerar. Tror de inte att folk märker att de snålar eller är det något annat som sätter käppar i hjulen?
Tele2s och Telenors GSM-nät är fortfarande inte större än Telias GSM-nät - täckningsmässigt. Detta då Telia har fler basstationer i nätet, speciellt uppe i norr. Där krävs det en stor utbyggnad av N4M för att det ska bli någon skillnad i täckning. Så där är Telia bäst, helt klart.
Jag hoppas på att Telia börjar med det de gör i Danmark, köra kombinerade basstationer för GSM och 4G, åtminstone på 1800-bandet. Något de får göra nu i år. De skulle ju också kunna köra lite samma taktik som Telenor och Tele2, köra kombinerade basstationer i 900-bandet också, för att få ännu bättre täckning. Vad som begränsar känns omöjligt att ens spekulera i, de har bäst ekonomi bland telebolagen (likaså är de dyrast och lär ha störst intäkter, inte säker på det dock), jag tror att en stor del av deras kundkrets inte bryr sig så mycket, därför kan Telia köra på i sin takt.
Telia, som Sveriges största operatör, tycker jag borde bygga ut mer och snabbare - deras takt kommer inte hålla. Men om man tittar på 3G-nätet, så var det ju lätt att gå om dem (tillsammans med Tele2) för de två små aktörerna på marknaden (Telenor och 3).
Enligt mig så vore det bästa om Telia och 3 gick ihop om 4G-nätet, det skulle gynna båda operatörerna. Främst eftersom de får ett riktigt stort frekvensutrymme i 800-bandet, samtidigt som de lättare kan konkurrera vad gäller utbyggnad med Telenor och Tele2.
Oavsett, så hoppas jag att Telia börjar bygga ut 4G på andra frekvenser här i Uppsala. Jag hoppas också att 3 håller sina planer och gör det snart! Min uppfattning är att 3 är den operatör som växer snabbast just nu och bygger ut snabbast också, hurvida det stämmer vet jag inte.
Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776