Tråd: Varför är upload så mycket snabbare än download?
Hej!
Har man frågor om mobilt bredband så frågar man väl experterna?
Har idag efter en halv vinters tvekan tagit mig i kragen och monterat antenn och modem på taket här hemma. Det har gnällt en del på att det hänger sladdar tvärs över hela sovrummet, det gjorde det iofs. Men det var ju bara en tillfällig lösning...
Så jag släpade med mig datorn och fästen upp på taket, jag trodde att närmsta mast låg runt en mil bort så jag var beredd på lite finjusteringar.
Efter en hel del svordomar så satt skiten på plats och jag började vrida för att hitta nåt läge som iaf går att acceptera. Vid har haft rätt usel uppkoppling här, särskilt då modemet hängt i fönstret med antennen utanför i ett hembyggt fäste av en gammal bordslampa som är allt annat än stabilt.
Hursomhelst provade jag att vrida antennen 180° åt ``fel`` håll, eller rätt håll som det skulle visa sig. Det står en mast där, kanske 1km bort som jag varit övertygad om bara sänder 2g. Och vips så visade Telias uppkopplingsprogram 99% 3g! Dom måste ha byggt ut eller nåt.
Hursomhelst gjorde jag klart där uppe och gick in för att testa.
Bredbandskollen visar 0,2 ner och 1,2 upp. Besvikelsen var stor!
Någon här som har nån aning om vad det kan bero på? Ska ringa telia på måndag och fråga men under tiden tänkte jag reda ut om det kan bero på något jag gjort.
Kopplingen ser ut så här: billig riktantenn från asien-> huawei e3276-> 5m USB sladd-> dovado 4gr på vinden. Och sen trådlöst därifrån.
Det enda jag kan komma på nu är att jag använt fel antenn ingång på modemet, vet någon vad de två olika går till?
Sen var det lite märkliga saker jag tänkte på under kopplandet. Utan antenn fick jag nästintill 0 i mottagning, borde det inte vara iaf nån plutt? En annan sak är dovadon, den visar 35% 3g. Hur pålitligt är det värdet? Kan inte minnas att det ändrat sig senaste månaden.