Sitter med liknande om inte samma problem
Telenor 4G -80Mbit , Router Dlink DWR923
Tecknade abb i våras och har fram tills för ~4v sedan legat på cirka 25-40 DL och 10-20 UL men detta ändrades för några veckor sedan och därefter så har jag slitit mitt hår för att få det att fungera och testat allt!
Det började efter att Telenor tryckte ut en uppdatering för att stödja Telefoni i routern utan att meddela så den var resettad en dag så jag fick göra om alla inställningar för NAT ip serie osv....
Den visar nu på startsidan att den har 100% signal på 4G och jag har låst den på 4G samt auto på band.
kollar man Statistics så ligger RSSI -70dbm +-3
Har testat låsa den till 2600 och 900 men det ger inget mer än än sämre DL/UL den ligger numera på mellan 0,5-8Mbit(i bästa fall) DL och 0,2-1,5Mbit UL så man kan ju bli förbannad för mindre. Svarstiden pendlar mellan 30ms-200ms och den borde för LTE ligga på mellan 20-30 med bra täckning.
För att kolla så att jag verkligen kollat alla möjligheter för att ha bästa mottagning så köpte jag en Poynting XPOL MiMo antenn
http://www.lohelectronics.se/poynting-x … p-892.html
samt att jag kollade upp exakt mastposition på alla master i närområdet och ritade ut dem i gmaps så jag hade som ref när jag riktade antennen.
Det gav mig en ökning på UL till cirka 6-8Mbit men ingen ökning alls på DL. Så nu har jag slutit mig till att det är routern som är kass. Det bekräftades senare av Telenors MobilBBsupport efter att han fått göra sina "efter manualen" tester samt att resettat routern för 100:ade gången. Jag noterar även att routern numera har stårsvårigheter och att den tar ibland upp till 10min på sig att starta(powerlampan slutar blinka) och ibland så verkar den misslyckas och slocknar med alla lampor röda och sen gör nytt startförsök. Så ska idag åka in till Telenorbutiken och se till att få en ny router eller min lagad eller va f-n det är som gäller bara jag slipper se denna jag har iaf.
Så om det hjälper dig att du inte är ensam men det verkar som sagt som att det har hänt nått iaf i det område där jag bor(Örgryte GBG) om det inte nu skulle vara routern det är fel på(visar sig snart). Har svårt att tro att det är kapacitetsproblem på masterna för 4G då det kommer ta lång tid innan det finns en sån spridning av klienter då det knappt finns några mobiler som stödjer LTE idag så kommer kapacitetstaket inte vara nått än på några år.