Tråd: Hur komma åt Time Capsule genom 4GR bridge mode + Telenor 4G via nätet
Jag har en Apple Time Capsule 2TB (4 gen) som jag kopplat till min Dovado 4GR router som jag kör i bridge mode. Med Telenor 4G-sticka får jag internet. Jag har kopplat enligt följande:
Telenor 4G (Huawei E398)
USB 1 Dovado 4GR (bridge mode)
LAN 1 till TC Ethernet (Base station NAT, WiFi)
LAN 1 i TC sitter en Tellstick NET
Ingen brandvägg eftersom Dovado i bridge mode. Brandvägg i Time Capsule kanske?
Allt fungerar mycket bra inom det lokala nätverket. Back-up med time machine, dela filer, back-to-my-mac etc. fungerar perfekt. Det enda som inte fungerar är att surfa in på TC via internet utifrån mitt lokala nätverk. Jag har klickat i "access via net" som jag trodde öppnade för extern åtkomst.
Som ni ser så har jag kopplat en Tellstick NET i Time Capsulen vilken jag fint kommer åt utanför det lokala nätverket via internet. Dessa signalerna går igenom dovadon och ut genom TC's LAN-port och kommunicerar med ett gränssnitt på iPhonen utan problem från vart som helst i världen. Jag behöver inte peka om IP-adressen med en tilläggstjänst som No-IP eller liknande utan detta tar Tellstick NET hand om automatiskt.
Jag har ingen statisk IP-adress från Telenor utan jag får en ny varje gång jag startar om modemet. Som jag förstått det så innebär "bridge mode" på Dovadon att den IP-adress jag får från Telenor transporteras rakt igenom till LAN-porten på Dovadon och att ur LAN-porten kommer vad man kallar "Ethernet" som Time Capsule vill ha in på sin Ethernet-port?
Om nu Dovadon levererar Ethernet ut på LAN-porten som ska vara likvärdig med DSL eller fiber så borde detta fungera, eller?
På Appel's supportforum så står det inget om att man måste ha statisk IP för att komma åt TC från utsidan. Det står dessutom att de använder NAT-PMP-teknologi vilket jag tolkar som att den tar hand om kommunikationen mellan det lokala nätverket och internet, se citat:
"Funktionen Tillbaka till min i Mac OS X har utformats för att fungera sömlöst med kompatibla AirPort-basstationer. Se till att programvaran för AirPort-enheten är uppdaterad. Denna sömlösa integration kan göras tack vare NAT-PMP-teknologi (NAT Port mapping Protocol) som gör att datorn automatiskt kan konfigurera AirPort-basstationen för tjänster mellan det lokala nätverket och Internet.
Vissa Internet-routrar från tredje part använder en teknologi som heter UPnP (Universal Plug and Play) som liknar NAT-PMP. Tillbaka till min Mac fungerar med både NAT-PMP och UPnP."
Jag läste på något annat forum att någon hade gett upp och beställt tjänsten "statisk IP" från Telenor och då fått det att fungera men att Telenor endast stödjer statisk IP på 3G-nätet. Jag har också förstårr att statisk IP är långsammare än dynamisk, stämmer det?
Min fråga är varför jag inte kommer åt TC och "tillbaka till min MAC" via internet och jag lurar på om det kan bero på följande:
1) Kan det vara så att jag måste öppna några speciella portar i Time Capsule, i så fall hur och vilka?
2) Finns det någon "port forwarding" eller liknande som man kan ställa in i Dovadon trots bridge mode? I så fall hur ställer jag in det?
Har någon en förklaring - eller lösning på detta?