Den smartSMS du länkade till är samma som jag använder 4 stycken av men från annan källa och till bra pris eftersom jag hjälper företaget att hitta nya användningsområden. Åteln har vi inte tänkt på. Jag har en SmartSMS till övers liggande som du kan testa om du vill. Jag kan programmera den åt dig, har programmeringsutrustningen med mig.
Ett sånt jädrans problem som vildsvinen är finns det skäl att utveckla en snygg lösning. Har själv krockat med ett stort vildsvin i en allé i Frankrike, jag överlevde men båda airbags löste ut och det gav mig tinnitus.
Ir-detektor kan bara trigga en kamera om kameran är igång. Problemet med ip-kameror är att de tar tid att starta upp, ca en minut. Så om kameran ska vara igång konstant, redo att triggas, beror på tillgången av ström. Ett SMS triggat av en ir-detektor via SmartSMS kommer inom ca 4 sekunder, har detta sol extra larm i hallen hemma i villan som komplement till huslarmet som går via larmcentral. Jag av/aktiverar SMS-larmet trådlöst med en liten fjärrkontroll.
Jag är på Öland två veckor framöver men när jag kommer hem kan jag kolla hur mycket ström jumproutern drar i vila inkl modem och hur lång tid det tar för uppstart till 3G. Jumproutern bör funka på 4G också med E392, ska testa det. Om inte kan man diskutera saken med Automonitor.ro som är klart serviceminded. Annars har de gjort en klon åt ett amerikanskt företag som klarar sierra wireless 4G modem. Men som sagt, de jobbar på en 4G jump för europeisk marknad.
Det är väl ingen vits att spara video på minneskort? Har du en smartphone eller en ipad kommer du i kontalkt med kameran på mindre än två sekunder sedan du fått SMS. Här på landet har jag dlink-kameror som skickar strömmande video - men bildfrekvensen blir knappt en bild i sekunden när jag kör högupplöst i färg trots 5 mbit/s uppfart på adsl. Svartvitt lågupplöst blir nog bättre och snabbare för änamålet.
Men axis jpeg-ström är inte alls dum och man får alla bilderna på email då kameran triggats. Dessemellan loggar jag on på axiskameran via ipad -app och kollar strömmande video. Jag kan också spela in genom appen. Men val av kamera är det jag är mest osäker på.
Finns inget skäl att använda GPRS. Högst troligen finns täckning för 3G och ev även 4G åtmntone om man sätter en antenn högt upp.
Edit: en grej man har att kolla är hur snabbt använt dyndns registrerar den ip adress kameran får vid uppstart. Axis har egen tjänst som verkar funka bra.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.