Sv: Telenor 4g spärr
ibland räcker det o starta om modemet
detta började efter firmware 137
hur uppplever nidet
mvh wikings1
Menar du att spärren släpper när du startar om modemet?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Telenor » Telenor 4g spärr
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 15 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
ibland räcker det o starta om modemet
detta började efter firmware 137
hur uppplever nidet
mvh wikings1
Menar du att spärren släpper när du startar om modemet?
nä det gjorde den inte verkar som spärren hänger sig hos telenor ibland
Hej,
har varit med om samma, har anmält dem till ARN. Väntar svar..
Var ett inslag om detta på P1 idag, kolla podradio av "Plånboken".
lägger in den länken här så att det sprids: http://sverigesradio.se/sida/default.as … ramid=2778
Bättre redovisat här
http://telekomradgivarna.se/Dina-rattig … nde-avtal/
Gott folk,
alla Operatörer har väl det där med "fair usage policy" i sina kontrakt trots att man skryter med fri surf m.m. i reklamen?
Telenor ligger väl ändå högst (100GB) när det gäller strypningen, men jag kan hålla med om att den inte borde vara så hård att man inte ens kan komma ut på nätet längre.För de som kör med "TV on Demand" eller liknande: Måste det vara "HD" när ni tittar?
Har med tele-2 företagsabb laddat ner ca 250 gb på 3 veckor.Inga problem alls.
Måste säga att srärren på Telenor är ganska godtycklig. Denna månad har jag haft kortare spärrar som lösts efter någon omstart och mitt saldo enligt "Mina Sidor" på Telenor säger:
Saldo sedan 2012-11-16 1
Samtalstid 00 tim: 00 min: 00 sek
Specifik samtalstid utomlands 00 tim: 00 min: 00 sek
Datatrafik 702,04 GB
Datatrafik utomlands 0 B
Antal skickade sms 0 st
Antal skickade mms 0 st
Köp av Förmedlade tjänster 2 0:00 kr
Köp av Innehållstjänster exkl. moms 0:00 kr
Total kostnad 0:00 kr
Hej på er...
Jag är ingen dataguru och har nån kunskap om diverse inställningar och bakdörrar för att förbättra eller ändra inställningar.
Skaffade ett Telenor STOR abonnemang veckan innan jul och trodde att nu hade jag "grejen". Modemet/routern DWR-923
gör inget annat än krånglar. Ena sekunden 4G... nästa inget alls. Min anledning till detta abonnemang, var att jag skall kunna
plocka hem VIAPLAY och deras VIASAT MOTOR - UTAN PROBLEM... Min dator står 1 meter ifrån modemet. Modemet står i fönstret och har fri sikt på 200 meter till masten... och det fungerar ururselt.
Så nu är kartongen framtagen och grejerna skall packas ner - FINALE...
Oj, med lite mera tålamod och en för dig passanda konfiguration skulle det säkert funka.
Vilken firmware låg i routern och vilket frekvensband låg inställningen på?
Vad säger Telenor´s kundtjänst?
"Bara tuta o köra" funkar numera oftast inte längre med dagens prylar!
Men, men... God Fortsättning ändå!
Har en god vän som arbetar med system utveckling på tele 2 i detta ärende.
Dom har ett varningssystem som talar om för kunden när han ligger på 90 %av sin förbrukning och har då en möjlighet att snåla.
Har skrivit till telenor för att på peka och att dom kanske skulle kunna tänka lite utanför lådan dom med. Kan bara hoppas att dom gör det någon gång.
N
Har en god vän som arbetar med system utveckling på tele 2 i detta ärende.
Dom har ett varningssystem som talar om för kunden när han ligger på 90 %av sin förbrukning och har då en möjlighet att snåla.
Har skrivit till telenor för att på peka och att dom kanske skulle kunna tänka lite utanför lådan dom med. Kan bara hoppas att dom gör det någon gång.
N
Njau.. vad är det för mening att skicka en varning ?? (för sent)
Det mest vanliga jag noterat i grannskapet är att man inte fattar att de vanligaste torrent-klienterna lägger sig som aktiva i "systrayen" och sedan bara pumpar på ? Stäng av skiten !
Sen ÄR det inte svårt att själv kolla förbrukningen någon gång i veckan.
Just nu har jag förbrukat cirkus 50 GB, enkelt kollat i Tinyns routergränssnitt. Samma sak är det om man kör med pinnen i en burk eller annan router.
Hjälplösa noobar skulle jag definiera många ! (ursäkta definitionen men något annat är det inte)
Sen är man en familj så måste man sätta sig ner vid köksbordet och ha ett "familjeråd" kring sin förbrukning.
Eller pratar man inte med varandra i en familj nuförtiden ?
Jo nu är det då så att jag inte finner det som särskilt roligt
Jag kan inte förstå hur man inte kan ha koll på sin förbrukning och skyller på "ditt o datt". Netflix fel eller annan streming tjänst när jag är bombsäker på att det är fildelarjunket som spökar)
Kan det vara så svårt att ha koll ?? (inkl familjeråd om det inte funkar ? )
Jag vägrar acceptera en degradering av tjänsten pga "noobs" som har noll-koll på vad de förbrukar !
nu ska du ta smilegubben på rätt sätt
nu ska du ta smilegubben på rätt sätt
Njau jag blir mycket irriterad på det här och att man inte har någon koll på sin förbrukning som är så enkelt att kolla.
Sen om man har "slynglar" till söner/döttrar som vägrar acceptera vad ett familjeråd kommer fram till så är det helt OK att en operatör klipper hastigheten.
Ev behövs det utbildning hur i hur man kollar sin förbrukning ?
Tja, det här med förbrukningskoll är ju egentligen inte knepigare än att kasta en blick på elmätare hemma ibland. Har man en gång glömt elvärmeslingorna i garageuppfarten (12 kW) - eller rent av avsiktligt låtit dem vara inkopplade - dygnet runt under några vinterveckor (2000 kWh/veckan) gör man aldrig om det...... Elleveransen bryts inte men månadsfakturan glömmer man definitivt inte. Kanske skulle "överkonsumtion" (utöver abbet) av Gb förhindras effektivare om det kostade i paritet med bortglömda värmekablar i en garageuppfart...
Tja, det här med förbrukningskoll är ju egentligen inte knepigare än att kasta en blick på elmätare hemma ibland. Har man en gång glömt elvärmeslingorna i garageuppfarten (12 kW) - eller rent av avsiktligt låtit dem vara inkopplade - dygnet runt under några vinterveckor (2000 kWh/veckan) gör man aldrig om det...... Elleveransen bryts inte men månadsfakturan glömmer man definitivt inte. Kanske skulle "överkonsumtion" (utöver abbet) av Gb förhindras effektivare om det kostade i paritet med bortglömda värmekablar i en garageuppfart...
man kan fan inte jämföra sin elförbrukning med 4G från Telenor ....man betalar inte för varje GB man laddar som med
sin strömförbrukning ....håller någon med mig ??
problemet är att Telenor har ändrat sin policy --i somras var jag sjukskriven och laddade massor med film ..över 150 GB
på en månad och det var inget som blev spärrat för det..det verkar dom har stramat åt sina kunder helt enkelt !!
problemet är att Telenor har ändrat sin policy --i somras var jag sjukskriven och laddade massor med film ..över 150 GB
på en månad och det var inget som blev spärrat för det..det verkar dom har stramat åt sina kunder helt enkelt !!
Nej, jag kan inte se att Telenor ändrat sin FUP för Maxi-abb. har varit 100GB hela tiden.
Om man sedan laddar massvis med filmer så måste man ju "för böfvelen" ha koll på sin förbrukning !!
Jag vägrar fortfarande acceptera en degradering av tjänsten pga "noobs" !
Det här behöver flera personer på forumet.http://www.techsupportalert.com/best-free-download-upload-meter.htm
Länken igen:
http://www.techsupportalert.com/best-fr … in-content
Varför då ?
Det visas ju mycket enkelt endera via sin router eller via den mobila klienten ! Jag förstår ej.....
Fattar inte vissa hur man kopplar upp sig mot routergränssnittet ??
OK, liknelsen är kanske lite provocerande men frågan är ändå om vi inte så småningom hamnar på en liknande debitering som för elmätaren - då skulle definitivt trängsel och överbelastningar i nätet upphöra. Som det sagts flera gånger tidigare på forumet går det inte att tänja på bandbredd och frekvenser hur mycket som helst - det är en gemensam och begränsad resurs (Shannons teorem). Enda lösningen för förbrukning i Gb- och Tb-klass är fiberlinor. Den som inte har, eller kan få det, får vackert skippa video och/ellerstreamande media - tyvärr. Att sedan operatörerna har ett stort ansvar som inte är konsekventa och inte direkt - och övertydligt - säger t.ex "50 eller 100 Gb" på en gång (vilket tekniskt sett är mycket för mobilt bredband !) är ett annat men väldigt viktigt bekymmer - för att inte säga lurendrejeri !
OK, liknelsen är kanske lite provocerande men frågan är ändå om vi inte så småningom hamnar på en liknande debitering som för elmätaren - då skulle definitivt trängsel och överbelastningar i nätet upphöra. Som det sagts flera gånger tidigare på forumet går det inte att tänja på bandbredd och frekvenser hur mycket som helst - det är en gemensam och begränsad resurs (Shannons teorem). Enda lösningen för förbrukning i Gb- och Tb-klass är fiberlinor. Den som inte har, eller kan få det, får vackert skippa video och/ellerstreamande media - tyvärr. Att sedan operatörerna har ett stort ansvar som inte är konsekventa och inte direkt - och övertydligt - säger t.ex "50 eller 100 Gb" på en gång (vilket tekniskt sett är mycket för mobilt bredband !) är ett annat men väldigt viktigt bekymmer - för att inte säga lurendrejeri !
Jo men jag har stor förståelse att det mobila bredbandet just nu har sina begränsningar samt att det kostar multum att göra det utan några begränsningar.
Vad jag inte kan acceptera är rena puckon som har noll-koll eller familjer som inte kan kommunicera med varandra om vad som förbrukas..... det är ju "busenkelt" att kolla !!
Sen har vi rena "lögnhalsar" som inte vill erkänna att de laddar junket från PB.
Hej plun Programmen jag försökte länka till visar dag vecka månads förbrukning, många har dovado tinny som ej funkar med zte modem och då har man dålig koll på hur mycket man har förbrukat.
Jo nu känner jag inte till att Telenor kör med ZTE-modem ??
Jag vidhåller att det ÄR mycket enkelt att hålla koll på sin förbrukning med Telenor !
Sen tror jag även Tinyn borde fixa det om man kör med ett att annat modem.
Hos Tre är det enkelt att hitta sin förbrukning som visar hur många GB man har kvar.
Mina sidor
Just Telenor har en bra app till Android/Iphone som visar förbrukningen. Men varför de visar hela månaden och inte sista 30 dagars karensperioden, som är deras regel, (Tre kör med from 1:a till 30/31:a punkt slut) är för mig obegripligt.
Vox medievalis skrev:OK, liknelsen är kanske lite provocerande men frågan är ändå om vi inte så småningom hamnar på en liknande debitering som för elmätaren - då skulle definitivt trängsel och överbelastningar i nätet upphöra. Som det sagts flera gånger tidigare på forumet går det inte att tänja på bandbredd och frekvenser hur mycket som helst - det är en gemensam och begränsad resurs (Shannons teorem). Enda lösningen för förbrukning i Gb- och Tb-klass är fiberlinor. Den som inte har, eller kan få det, får vackert skippa video och/ellerstreamande media - tyvärr. Att sedan operatörerna har ett stort ansvar som inte är konsekventa och inte direkt - och övertydligt - säger t.ex "50 eller 100 Gb" på en gång (vilket tekniskt sett är mycket för mobilt bredband !) är ett annat men väldigt viktigt bekymmer - för att inte säga lurendrejeri !
Jo men jag har stor förståelse att det mobila bredbandet just nu har sina begränsningar samt att det kostar multum att göra det utan några begränsningar.
Vad jag inte kan acceptera är rena puckon som har noll-koll eller familjer som inte kan kommunicera med varandra om vad som förbrukas..... det är ju "busenkelt" att kolla !!
Sen har vi rena "lögnhalsar" som inte vill erkänna att de laddar junket från PB.
Lugna ner dig några hack... En familj med 2 vuxna och 2 barn med datorer, plattor och diverse streamingtjänster som Netflix, spotify, användning av SVT Play m.m. använder lätt 100GB i månaden utan att använda fildelningstjänster. Att du sedan tror du är någon über-hacker bara för att du kan kolla bredbandsförbrukning är ju en annan sak...
En sak som Telenor inte gör är att använda sin FUP som beskrivet. Rakt av från deras hemsida;
"Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare som använder extremt mycket data kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga kunder. För att kunna säkerställa en så hög och jämn användarupplevelse som möjligt för alla kunder måste vi därför ha någon form av ”säkerhetsventil”. I alla tider har mobiloperatörer därför haft bestämmelser för att kunna reglera extrem användning av våra tjänster. Ett exempel på detta är att vi förbehåller oss rätten att i de fall en användares dataförbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna."
Jag har svårt att se att de följer sin skrivning "tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet" - det är ju strypning 24/7 som gäller under en tid som ingen kan svara på hur lång den är...
Det hade ju varit enkelt att helt enkelt ha enkel trafikprioritering på masterna med många användare. De som håller sig inom rimliga gränser (kanske 100GB/månad är bra) hamnar i priogruppen som får större delen av bandbredden. De som storförbrukar hamnar i lågprio där de får dela på det som blir över. Vid tider med låg belastning hade då hastigheten för stortankarna varit bra men inte stört någon annan. I tider av hög belastning hade stortankarna fått sämre hastighet. Men varför göra det enkelt och rättvist när man kan skrämma bort sina kunder...
Dags att skaffa ett företagsabonnemang som är ostrypt på alla sätt och där jag kan köra full fart hela tiden på bekostnad av privatpersoner som Telenor behandlar som bottenskrap...
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 15 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Telenor » Telenor 4g spärr