Tråd: Mobilsurf turbo 7,2 med HTC Diamond=Bra snurr i torrent nedladdningar!
Har tidigare prövat tres mobila bredband med e220 samt e169 modemet vid olika tillfällen. Haft bra fart via http nedladdningar men så fort jag tankat torrents så har hastigheten hamnat runt 30kb/s. Hade samtidigt vanligt adsl att jämföra med på samma torrent-filer och skillnaden var markant! Helt klart är att tre stryper torrentnedladdningar på något sätt eller så pallar modemen inte med dem vad vet jag? Prövade alla olika inställningar som nämns i detta forum, kryptering, begränsa anslutningar, bitlord samt utorrent. Problemet kvarstog och det mobila bredbandet åkte tillbaka till tre.
Nu i julhelgen sade jag upp mitt adsl för att vi skall byta leverantör och plötsligt satt vi då utan uppkoppling, två stycken internetberoende människor i stugan. Det är kallt och mörkt ute och vi är lediga och är så klart internetberoende!!!
Då beställde jag genom ett snabbt klick på mobilen tres nya tjänst mobilsurf turbo (7,2mb/s) och vi var uppkopplade igen! Nästa problem kom när vi måste dela på anslutningen eftersom vi har flera datorer hemma. Prövade med internetdelning från laptopen då telefonen var inkopplad med usb kabel. Fick det alldrig att lira så istället installerade jag wmwifirouter som är ett program för windows mobile och symbian-telefoner och gör så att de fungerar som en trådlös router. Inga problem, min mobil agerar numera router hemma i väntan på "riktigt" bredband och det bästa av allt är att torrentnedladdningar går fort, i bästa fall 300kb/s. Sen kostar det 150kr/mån också.
Kanske min mobil är bättre lämpad för torrent än tres huawei-modem? För tjänsten från tre är ju samma som mobilt bredband med enda skillnaden att jag använder data.tre.se (vilket jag även testade med mobila bredbandet).