Tråd: Telia vs Tele2 vs något annat ?
Jag är helt grön inom mobilt bredband och allt vad det innebär. Jag har spenderat åtskilliga timmar med att läsa mig till information både här och på annat håll. Men jag behöver hjälp med att välja operatör.
Det är så att jag ska flytta ut på landet där det inte går att leverera trådat bredband av något slag, så då måste jag välja mobilt. Telia och Tele2 utlovar upp till 25 mbit enligt täckningskarta, Tre upp till 6, net1 lovar mottagning utomhus, Telenor upp till 6 mbit.
Jag har idag Telia på min telefon, hittar ingen 3g täckning någonstans i huset (har dock inte varit på taket ännu eller ute i trädgården, har haft fullt upp med renovering fram tills nu). Varför hittar jag ingen 3g mottagning alls? Nog för att jag har skog "åt sändar hållet", men något borde jag hitta tycker jag. Så himla fel kan väl inte deras täckningskarta ha. Huset ligger inte i någon dal eller liknande.
Jag har läst mig till att Telia och Tele2 delar 3g-nät, således borde de ha exakt likadan täckning, eller hur?
Sambon har Tre på sin jobbtelefon, hon har nästan full 3g mottagning i hela huset, men får endå bara ut drygt 1 mbit (har ett upp till upp till 10 mbit abbonnemang), kan det hänga på telefonen ? En iPhone 3gs.
Övriga operatörer har jag inte haft möjlighet att prova.
Hur gör jag smidigast för att avgöra vilken operatör jag ska välja ? Köper ett kontatkort för varje operatör?
Adressen det gäller är Husby 5 utanför Bie i Katrineholms kommun.
Kan någon snäll rackare vara så snäll och hjälpa mig.
(Jag har pratat med Telias kundtjänst som hade noll intresse av att hjälpa mig på något sätt, hen konstaterade bara att täckningskartorna inte stämmer till 100%)