Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?
Jag kollade just vad mitt belgiska proximus kort visade när jag var mitt i en 4G cell men kortet inte var öppet-och det inte finns några andra operatörer på tio mils håll.
Network name Unknown
RSSI -55dBm
Cell ID: Unknown
PS network attachment Not attached
RSRP -75
RSRQ -5
PCI 1
Samma sak således. det kanske är ett specialfall med Telia eller så att telias connection manager inte visar lika som telenors. Å andra sidan tror jag att B593 inte visar riktigt samma som modemet. Kanske routern visar Cell ID men inte PCI. Fast då har man ingen garanti för att man kollar samma cell, såvida inte övriga uppgifter utgör indicier.
När du gör diagnosdelen i B593 får du bandbredden angiven. Gå tillbaka och sammanställ de uppgifter du fått, t ex på PCI 389. Det är uppenbart en 900 mast och det står roaming JA in B593 när routern försökte där.
Men på PCI 21 står det roaming nej när du försökte koppla upp dig och det är möjligt att detta är en tre mast på 800. Den kod 0x00060026 du fick på PCI 21 har hos tyska LTE användare dykt upp när det varit fel på aktiveringen av 4G för kortet, även i Finland med B593 för övrigt, men finska är lite svårt. Jag hittar flera foruminlägg på tyska där den koden inneburit att kortet inte varit aktiverat för 4G beroende på att operatören haft strul med aktiveringsfunktionerna. problemet har uppstått med vodafone b2000 som är B593 i tysk version.
Men en användare löste det genom att köra set up igen. kanske bör man också göra reset på routern innan.
det finns log och debug log som du bör titta på i B593. det är för övrigt möjligt att det är ett ip-nät fel i masten som ger felkoden, den koden dyker upp i sådana sammanhang också, dvs funktionsfel hos ip nät. I och för sig hör problemen samman för när routern eller modemet ska ansluta sig till nätverket (attach) ska nätet efter registreringskontrollen tilldela modemet en ipadress. Om kortet inte är aktiverat kan det inte tilldelas någon ip adress och frågan är hur detta anges.
Det är naturligtvis också möjligt att PCI 21 är en annan mer, avlägsen tre mast.