Ja, eller möjligen 2600 med 20 om det blivit lite fel. Danne har har kanske rätt. Modemet försöker ansluta till den mast som har starkast signal och det behöver inte vara en Tre mast. Men även om man har rätt sim för operatören men kortet inte är öppet för 4G fås ingen operatörsnamn och inget Cell ID. Se här tele2 med 3G kort:
Nätverksstatus
Nätverksnamn: Okänd
RSSI: -71dBm
Cell-ID: Okänd
PS-nätverksanslutning: Ej ansluten
RSRP: -92
RSRQ: -6
PCI: 376
Nätverksinställningar
APN: 4G.tele2.se
Nättypsprioritet: Automatisk
från denna tråd:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4986
När kortet öppnats funkade det, se senare med samma PCI.
PCI 389 ovan med 5 Mhz bör vara en tele2 eller telenor mast på LTE 900.
Modemet kollar alla master runt omkring, oberoende av operatör och på alla LTE band om det är inställt enbart 4G. Finns ingen egen mast att ansluta till kan modemet försöka få ansluta till en annan men nobbas vid registreringskollen.
Det är i princip signalstyrkan och mest RSRQ som avgör. Alla de master som modemet förökt ansluta till har ju gett RSRQ -10, vilket tyder på att vardera masten är rätt avlägsen. Min tyska router AVM6840 visar i nätöversikt PLMN, RSRP och cell ID och band och bandbred för alla nät som hörs, t om alla celler som hörs för varje operatör, så fort det sitter ett4G öppet kort från någon operatör i routern. Det kan bli ett tiotal i en lista om det är gott om celler. Så det går på en minut att få den översikt som du nu kämpat så mycket med.
Det finns en nödfunktion som jag dock inte tror funkar på data. Det ska ju gör att slå 112 över vilken cell som helst, dvs att då tillåts anslutning till roaming cell.
Det går att se på egentliga cell ID vilken operatör det är, enklast om man går från hexadecimalt tll decimalt. Tre har kortare cell ID än de andra operatörerna som brukar ha 8 siffror i decimalt. Telia brukar börja på 2 och telenor på 8. Spelar väl inte så stor roll, med Dannes hjälp så verkar vi ha kommit fram till att Tre masten inte är igång. Vore den igång men inte medgav registrering skulle du fått Cell ID och PLMN/Network Name.
På Teliamasten blir diffen 17 vilket talar för att det är 800 med tio MHz bandbredd som skulle gett 18.
Jag virrar bort mig i alla alternativ för jag kör allt ur minnet. Vilket stöd har Danne för sin hypotes?
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.