Tråd: Mätning av signalstyrka
Det finns en hel del om signalstyrka (mest av jonasolof) men utspritt på många trådar.
Jag skaffade en Androidtelefon (billig Samsung Gio) och laddade ned G-NetTrack som ger signalstyrka men också cell id samt kvalitet och signal/brusförhållande - åtminstone i princip. Jag kan inte ännu bedöma hur bra det fungerar i praktiken men med Comviq 2G (något annat fungerar inte här just nu) så får man ett värde på signalstyrkan och kvaliteten men inte SNR (signal/brusförhållande). Med GPS påkopplad ser man också en karta men jag har inte åkt omkring med den ännu.
Tanken är att relativt enkelt testa var det finns signal med kvalitet och var masterna finns innan man börjar bråka med modem och antenner.
G-NetTrack är gratis och enligt reklamen:
"This is a fieldtest/netmonitor application for UMTS/GSM/LTE/CDMA/EVDO network. The application logs the serving CELLID, RXLEVEL, MCC, MNC, LAC, RXQUAL, ECNO,SNR, CQI, technology, cell serving time and neighbor cells RXLEVEL.
Automatic voice call sequence can be started in order to monitor the network for blocked calls and dropped calls.
Automatic data download sequence can be started in order to measure upload and download bitrate."
Det låter ju bra men få se hur det fungerar i verkligheten. Jag är mest intresserad av ECNO och SNR samt RXQUAL som är viktigare än "signalstyrka" som ju inbegriper också störsignaler.