Tråd: 4G test påbörjad
Har fått igång mitt 4G hos Tre nu efter lite strul med att få supporten till att inse att mitt simkort inte var aktiverat. Har idag bara tillgång till ZTE routern och en poynting riktantenn, då jag lånat ut mitt E392 och den andra anntenen.
Routern är väl inte så värst imponerande, signaldata visar bara staplar/% (RSSI?) och det verkar vara helt ute och cykla dessutom. I övrigt ingen signal data alls, så har ingen aning om kvalitet på signal, frekvens (går bara att låsa på 4G), mast, FDD eller TDD.
Något positivt är en manuell switch att växla från intern till externa antenner, samt att kontakterna är vanliga SMA så man slipper adaptrar i många fall. Det följer även med två rejäla "paddelanntener" med fot och lösa förlängningskablar om det skulle behövas, har dock inte testat dessa ännu.
Utan yttre antenn är routern väldig riktningskänslig, har en känsla av att jag når flera master, men där svävar man helt i blindo eftersom det inte finns någon info tillgänglig om cellid/PCI. Har provat koppla in en extern poynting och i ena uttaget försvinner täckningen helt, vet inte vad som händer om man sätter något i andra uttaget samtidigt. Kopplar jag poyintingen i andra uttaget så ger det lite effekt, antennen är dock inte omriktad, vet bara att den står långt ifrån närmaste mast som jag ser toppen på.
Hastigheten med ligger på 11/19?! (är inte 9Mbit/s max upp) med en felriktad antenn, routern visar 80% i signalstyrka men det säger ingenting....Pingen är mycket bra, framförallt väldigt lågt jitter (max 2-4ms, det bättre än min ADSL-lina) Telenor flög upp mot 200-400ms minst en gång varannan minut oavsett mast/frekvens.
Kommer att uppdatera när jag testat med modem/anntener om jag känner att det är så stabilt att jag behåller del.