Tråd: Märkliga problem med 4G
Halloj!
Tecknade nyligen avtal med telenor gällande 4G Stor (10-80Mbit/s). I detta avtal ingick modemet D-link DWR923 vilket jag antar är att föredra framför stickan; använder främst stationär dator. Kort och gott så har jag haft ordentliga samt konstiga problem med hastigheten på nätet.
Vid TPTest på olika dagar och tider så har jag fått från 5Mbit/s till 15Mbit/s medans den nu idag verkar ha stabiliserat sig runt 8-10Mbit/s. Det märkliga är att jag bor väldigt centralt i Göteborg - vid Landala. Vidare så har jag även flera antennbärare runtomkring mig som är ägda av Telenor/Tele2; jag har t.o.m. en som sitter ungefär 10m ifrån där jag sitter.
Jag har testat en del inställningar på modemet och försökt låsa den till 2.6Ghz och 900Mhz varvid inget har hjälpt. Vidare så har jag även testat modemet i 2 olika butiker och det verkar inte vara något problem med sim-kortet eller liknande.
Jag pratade senast igår med en helskön person som är serviceexpert på telenor där vi försökte utreda problemet. Tankarna gick mycket mot att jag eventuellt bodde för nära masten vilket innebär att "ljuskäglan" med sändning från cellen missar mig med några meter.
Min första fråga här är; borde inte mitt modem ansluta sig till någon annan cell med bättre hastighet? (Sitter nämligen i smeten till 2 celler som ligger 500- respektive 250~m bort).
Föjdfrågan på detta -- ifall den automatiskt inte sköter ovanstående -- är om det är möjligt via någon mjukvara eller liknande, tvinga modemet att ansluta till vissa specifika celler.
Tacksam för svar!